Driekwart onverzekerde chauffeurs meer in vijf jaar

(tijd) - Niet-verzekerde chauffeurs veroorzaakten vorig jaar bijna 12 procent meer verkeersongevallen in België. Ze waren betrokken bij 8.470 ongevallen, goed voor een schadelast van 23,1 miljoen euro. In vijf jaar tijd nam het aantal ongevallen met niet-verzekerde wagens met driekwart toe. Gestolen wagens veroorzaakten vorig jaar 10 procent minder ongevallen, maar waren nog altijd goed voor 4 miljoen euro schade. Dat blijkt uit cijfers van het Gemeenschappelijk Motorwaarborgfonds (GMWF).

Het Gemeenschappelijk Motorwaarborgfonds (GMWF) vergoedt de stoffelijke en lichamelijke schade van slachtoffers van auto-ongevallen die werden veroorzaakt door een niet-verzekerde, een niet-geïdentificeerde of een gestolen wagen. Alle autoverzekeraars zijn bij het fonds aangesloten.

Het GMWF kreeg in 2001 iets meer dan 11.800 aanvragen voor een vergoeding binnen, 6 procent meer dan in 2000. De meeste aanvragen tot schadevergoeding hadden te maken met ongevallen veroorzaakt door niet-verzekerde wagens in België. Het fonds registreerde 8.478 schadegevallen of 11,85 procent meer dan in 2000, goed voor een schadelast van 23,1 miljoen euro. In 1997 boekte het fonds nog minder dan 5.000 ongevallen met niet-verzekerde voertuigen. Het aantal steeg in vijf jaar tijd dus met bijna 75 procent, wat aantoont dat steeds minder Belgen een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid auto onderschrijven. Die verzekering is nochtans verplicht.

De Federatie voor Verzekerings- en Financiële Tussenpersonen (FVF) kaartte onlangs nog het probleem van de niet-verzekerde wagens in ons land aan. Volgens de federatie rijdt 2 procent van het Belgische wagenpark, of zo'n 100.000 wagens, zonder verzekering. De hoge tarieven van de autoverzekeringen en de strenge risicoselectie van de verzekeraars worden vaak als oorzaken van het hoge aantal niet-verzekerden aangezien.

Opvallend is dat maar weinig bestuurders een beroep doen op de 'Pool van moeilijk te plaatsen risico's'. Die verzekeringspool stelt een autopolis voor aan de bestuurders die niet meer bij een gewone verzekeraar terechtkunnen, bijvoorbeeld omdat het notoire brokkenrijders zijn. Het GMWF kreeg in het voorbije jaar meer dan 1.600 aanvragen binnen voor zo'n bijzondere verzekering, maar slechts iets meer dan 400 bestuurders onderschreven er uiteindelijk een autopolis. 'De 1.200 andere bestuurders verdwenen', reageert François de Clippele, woordvoerder van de Beroepsvereniging voor Verzekeringsondernemingen (BVVO). 'Ik mag hopen dat ze hun auto in de garage laten. Maar ik vrees dat de meeste gewoon onverzekerd rondrijden.'

De Clippele merkt ook op dat 1.600 aanvragen voor een autoverzekering weinig is tegenover meer dan 8.000 ongevallen met niet-verzekerde voertuigen. 'Het bewijs dat de Pool van moeilijk te plaatsen risico's zijn doel mist.' De Kamer keurde vorige week nog een wetsontwerp goed dat een nieuw tariferingsbureau voor autoverzekeringen in het leven roept. Het bureau moet ervoor zorgen dat brokkenrijders, maar ook de moeilijk verzekerbare jongeren, een verzekering kunnen aangaan tegen een redelijke prijs. Slechts wanneer drie verzekeraars een bestuurder hebben geweigerd, kan die aankloppen bij het tariferingsbureau.

SaS

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud