EU onderzoekt steun voor Ford Genk

BRUSSEL (tijd) - De Europese Commissie opende gisteren een 'grondig onderzoek' naar de 12,28 miljoen euro opleidingssteun die de Vlaamse overheid aan Ford Genk wil geven. De Commissie betwijfelt of de steun strookt met de EU-regels voor opleidingssteun. Zolang de Commissie de steun niet goedkeurt, kan het Vlaamse geld niet naar Ford Genk doorgestort worden. Volgens de Vlaamse regering zal dat op zijn vroegst in de tweede helft van 2006 gebeuren.

De autobouwer Ford schrapte op 1 oktober 2003 in één klap 3.000 van de 8.400 jobs in zijn fabriek in Genk. Om de verouderende vestiging klaar te maken voor de productie van nieuwe modellen, besliste Ford kort daarna 700 miljoen euro te pompen in de modernisering van zijn Belgische dochter.

De Vlaamse overheid beloofde Ford Genk in november 2003 12,28 miljoen euro subsidies voor een opleidingsprogramma van 33,84 miljoen euro.

De steun slaat op de periode 2004-2006. Hij werd ter goedkeuring gemeld aan de Europese Commissie. Het voorlopige onderzoek van de Commissie is nu afgerond. En daaruit blijkt dat de Commissie 'haar twijfels heeft over de verenigbaarheid van de maatregel met de EU-regels over opleidingssteun'.

In een persbericht stelt de Commissie dat ze 'vreest dat de subsidie zou kunnen leiden tot een verstoring van de concurrentie tussen de EU-lidstaten'. Volgens het Europees commissielid voor Concurrentiezaken, Neelie Kroes, 'bestaat het gevaar dat deze steun gewoon dient om exploitatiekosten van de fabriek in Genk te dekken'.

Sommige uitgaven die met Vlaamse subsidies gefinancierd moeten worden, zouden niet voldoen aan de criteria voor opleidingssteun. Het gaat volgens de Commissie onder meer om de terugbetaling van infrastructuurkosten. Voorts vindt de Commissie dat er te ruim wordt omgesprongen met het begrip 'algemene opleiding' waarvoor meer steun gegeven mag worden.

De Commissie stuurt de Vlaamse overheid nu een brief met haar opmerkingen. Vlaanderen krijgt een maand om te antwoorden en bijkomende informatie door te spelen over de steunmaatregelen. Pas daarna volgt een definitief oordeel van de Commissie over de steun.

De woordvoerder van Ford Genk benadrukte gisteren dat het bedrijf voorstander is van een 'absolute transparantie'. 'Wij hebben niets te verbergen, integendeel zelfs. Wij gaan ervan uit dat de Vlaamse regering en de Europese Commissie alsnog tot een overeenkomst kunnen komen.'

Vlaams parlementslid Jan Peumans (N-VA) beklaagde er zich gisteren in het Vlaams Parlement over dat de steun twee jaar geleden werd beloofd en dat de Ford-werknemers er nog geen euro van gezien hebben. Zo'n niet-ingeloste belofte leidt tot ontgoocheling bij het Ford-personeel, zei hij. Volgens hem heeft de Vlaamse overheid veel te lang gewacht om de steun bij de Europese Commissie te melden. Commissiebronnen preciseren dat dat pas in juni dit jaar gebeurde.

In een reactie zegt de woordvoerder van de Vlaamse minister van Economie, Fientje Moerman (VLD), dat de aanmelding zo lang op zich heeft laten wachten omdat Ford de juiste cijfers moest doorspelen over het aantal werknemers dat in het bedrijf kon blijven werken. Volgens het kabinet-Moerman is de gewone procedure gevolgd en is er niets bijzonders aan het onderzoek door de Commissie. Ze verwacht dat de steun in de tweede helft van 2006 uitbetaald wordt.

De investeringen bij Ford Genk zijn bedoeld om de fabriek klaar te maken voor de productie van de toekomstige grote modellen van Ford. In februari begint het bedrijf, waar 5.000 mensen werken, met de productie van de volumewagen Galaxy en een vrijetijdsmodel (SAV). Een jaar later komt daar de opvolger van de gezinswagen Mondeo bij. Naast autoassemblage heeft Ford in Genk ook een wielenfabriek. Ook de grootste Ford-staalperserij van Europa staat in Genk. JL/JLi/KVe

Pagina 12:commentaar

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud