Europa bant onveilige vliegtuigen vanaf lente

(tijd) - Tegen maart-april kan de Europese Unie beschikken over een gemeenschappelijke lijst van onveilige luchtvaartmaatschappijen. Wie op die lijst staat, kan niet landen of opstijgen in de Europese Unie. De EU-Commissie wil bovendien de screening van buitenlandse vliegtuigen op hun veiligheid centraliseren op EU-niveau.

Europa werkt deze week hard aan de beveiliging van het luchtruim. In drie fora wordt gesproken of gestemd over wetgeving en voorstellen om de veiligheid op te krikken. De vele ongevallen met vliegtuigen deze zomer en het epos rond de Turkse luchtvaartmaatschappij Onur Air heeft de Europese samenwerking een duwtje in de rug gegeven. Onur Air werd in enkele EU-landen geweerd wegens veiligheidsproblemen en in andere niet.

Morgenochtend keurt het Europees Parlement het principe goed dat er een Europese lijst komt van onveilige luchtvaartmaatschappijen. Vliegtuigen die op de zwarte lijst staan, mogen in Europa niet landen of opstijgen. Op 5 december moeten ook de EU-ministers van Transport hun fiat geven aan die Europese lijst. Pas dan treedt de verordening in werking en kunnen namen van onveilige luchtvaartmaatschappijen op de EU-lijst komen.

Experts van de lidstaten kunnen wellicht die Europese lijst van onveilige luchtvaartmaatschappijen goedkeuren tegen maart of april. Zodra die Europese lijst een feit is, vervallen de nationale zwarte lijsten. Onder meer Belgiƫ voerde eind deze zomer zo'n zwarte lijst in. Een meerderheid van lidstaten moet het erover eens zijn een onveilige luchtvaartmaatschappij op de Europese zwarte lijst te zetten. Er is ook een spoedprocedure voor acute problemen, zoals met Onur Air. Een urgente beslissing wordt na tien dagen herzien.

De EU-Commissie wil ook de normen voor veiligheid en het toezicht op het luchtverkeer meer centraliseren. In een voorstel het college vandaag goedkeurt, stelt het EU-commissielid voor Transport, Jacques Barrot, voor het Europees Agentschap voor de Veiligheid van de Luchtvaart (EASA) bijkomende taken toe te schuiven.

Dat EASA-agentschap, sinds 2002 actief in Keulen, werkt vooral aan het opstellen van veiligheidsnormen voor Europese vliegtuigen, zoals voor de Airbus. De Europese Commissie wil daar het opstellen van gemeenschappelijke normen aan toevoegen voor bijvoorbeeld druk in de cabine of de hoeveelheid brandstof aan boord.

Het EU-agentschap zal ook de screening centraliseren van de veiligheid van buitenlandse vliegtuigen. Zonder een EASA-certificaat, dat de veiligheid aan boord conform is aan de EU-normen, mogen buitenlandse maatschappijen voortaan niet op Europa vliegen.

Het agentschap wordt ook bevoegd voor vergunningen van piloten. Die centralisering moet ertoe leiden dat overal in de EU dezelfde regels worden toegepast voor beroepseisen, vaardigheden en talenkennis van piloten en vliegpersoneel.

De nieuwe taken voor EASA worden op zijn vroegst in 2007 van kracht. In een volgende fase wil de Europese Commissie het Europees Agentschap voor de Veiligheid van de Luchtvaart ook een rol geven in het overschouwen van de veiligheid van luchtverkeerscontrole en de veiligheid van luchthavens.

Donderdag stelt Barrot in Eurocontrol het consortium voor het Sesar-programma voor, de opvolger van Sesame. EU-bronnen spreken van een revolutionair nieuw systeem voor luchtverkeerscontrole dat het aantal ongevallen drastisch kan reduceren en de congestie in drukke luchthavens kan verminderen tegen 2020.

GUM/KV

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud