Exmar bouwt unieke LNG-hervergassingsschepen

(tijd) - Exmar, de gastankerdivisie van CMB, bestelde samen met de Japanse rederij Mitsui OSK vier LNG-hervergassingsschepen bij de Zuid-Koreaanse werf Daewoo. De schepen zijn uniek in de wereld en maken de bouw van dure en milieu-onvriendelijke hervergassingsinstallaties aan land, zoals de LNG-terminal in Zeebrugge, overbodig. De totale kostprijs per schip schommelt rond 240 miljoen dollar.

De gastankerrederij Exmar, een onderdeel van de Belgische beursgenoteerde scheepvaartgroep CMB, bestelde vorig jaar vier LNG-schepen, schepen die vloeibaar aardgas vervoeren, bij de Zuid-Koreaanse werf Daewoo. Exmar deed dit in een 50/50 joint venture met de Japanse rederij Mitsui OSK. Exmar en Daewoo maakten woensdag bekend dat drie schepen van die vier worden omgebouwd tot LNG-hervergassingsschepen. Exmar nam bovendien een optie op de bouw van een vierde LNG-hervergassingsschip, eveneens bij Daewoo. Het eerste schip wordt geleverd eind 2004, het laatste eind 2005. De 277 meter lange schepen, die 138.000 kubieke meter LNG aan boord kunnen nemen, worden uitgecharterd aan de Amerikaanse maatschappij El Paso Global LNG, dochter van de op Wall Street genoteerde El Paso Corp. Ook het LNG-schip dat niet wordt verbouwd, wordt aan El Paso verhuurd. De schepen worden dan ingezet in de Golf van Mexico en in Amerikaanse havens.

'We werkten samen met Daewoo en El Paso een jaar aan het concept', zegt Exmar-topman Nicolas Saverys. 'Het voordeel van dergelijke hervergassingsschepen is dat ze heel flexibel zijn en dat ze hun eigen hervergassingsinstallatie aan boord hebben. Het LNG of vloeibaar gemaakt aardgas, dat aan -160°C in vloeibare vorm wordt vervoerd, kan op het schip worden hervergast zodra het de eindbestemming bereikt. Het aardgas kan bij wijze van spreken onmiddellijk in het net worden gepompt. Je hebt geen hervergassingsinstallatie meer nodig zoals bijvoorbeeld die in Zeebrugge, waar jarenlang de Methania zijn LNG overpompte, en je kan gas gaan leveren waar dat vroeger onmogelijk was. Onder druk van strengere milieureglementeringen wordt het steeds moeilijker om hervergassingsinstallaties aan land te bouwen. Bovendien speelt het Nimby-syndroom, not in my backyard (niet in mijn achtertuin), een steeds belangrijkere rol, ook in de VS. Niemand wil de installaties in zijn buurt. Zodra de nieuwe schepen in de vaart zijn, zullen zij het beeld van CMB grondig veranderen: LNG wordt dan heel belangrijk voor de groep. Je mag ervan uitgaan dat het de omzet van Exmar vanaf 2005 verdubbelt. Bovendien is het een heel stabiele markt want de chartercontracten hebben een looptijd van 20 jaar, met vaste tarieven.'

Exmar is een van de grootste onafhankelijke gastankerrederijen ter wereld met een vloot uit van 50 schepen, waarvan 30 in eigendom. De vloot bestaat uit LPG- en LNG-schepen. Eind 2005 zal Exmar beschikken over acht grote LNG-schepen, inclusief de Methania.

Exmar sloot vorig jaar een chartercontract van 25 jaar, met een waarde van 25 miljoen dollar per jaar, met de Amerikaanse energiegroep Enron voor de Excalibur, het eerste LNG-schip dat bij Daewoo werd besteld en dat pas een proefvaart achter de rug heeft. 'Gezien de perikelen bij Enron zijn we op zoek naar een andere klant. We hopen dat contract in de komende maanden rond te krijgen', vertelt Saverys. Exmar boekte vorig jaar een omzet van 357 miljoen euro en een winst van 23 miljoen euro.

MDR

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud