Senior writer

Het is de verdomde plicht van de federale regering om te maken dat de luchtverkeersleiding in ons land functioneert. Zonder onderbrekingen.

Zet het leger in! Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) pleit voor die noodgreep om het Belgische luchtruim open te kunnen houden. Dat ging de voorbije weken regelmatig ’s nachts dicht omdat de luchtverkeersleider Skeyes - het vroegere Belgocontrol - onvoldoende medewerkers vond om de werkposten te bemannen.

Er lijkt een zware griepepidemie te woeden onder het personeel. Al bestaat het vermoeden dat het ‘ziek zijn’ van de luchtverkeersleiders gewoon hun jargon is voor ‘staken’. Weyts stelt voor dat militaire luchtverkeersleiders inspringen voor hun zieke burgercollega’s bij Skeyes, zodat het Belgische luchtruim niet noodgedwongen op slot moet.

Is zijn voorstel van de pot gerukt? Omdat de acties van de luchtverkeersleiders nu vooral ’s nachts plaatshebben, ondervinden de passagiersvluchten nauwelijks hinder. Maar de vrachtvluchten worden wel zwaar getroffen. De belangenfederatie van de cargomaatschappijen op Zaventem trok dinsdag aan de alarmbel. Er is directe economische schade, en het risico bestaat dat de vrachtmaatschappijen hun activiteiten naar buitenlandse luchthavens verhuizen.

Vooral de luchthaven van Luik, gespecialiseerd in nachtelijk vrachtvervoer, voelt de impact van de acties bij Skeyes. De frustratie is er zo groot dat de topman van Liège Airport onlangs pleitte voor de regionalisering van de luchtverkeersleiding of de privatisering ervan. Die taal wordt in Wallonië niet snel gebezigd. Voorzitter José Happart hekelde de ‘Vlaamse stakingscultuur’ bij Skeyes en bestempelde de acties van de luchtverkeersleiders als een sabotage van Vlaanderen tegen Wallonië.

Machteloos

De luchtvaartmaatschappijen en de luchthavenuitbaters staan machteloos. Ze zijn helemaal overgeleverd aan Skeyes, dat het monopolie heeft op het begeleiden van het vliegverkeer in ons land. Maar het vervult zijn taak slecht.

De luchtverkeersleiding is een opdracht van openbaar belang. Skeyes is bovendien een bedrijf dat voor 100 procent in handen is van de federale overheid. Zij is het die zwaar in gebreke blijft.

In de Wetstraat blijft het oorverdovend stil over het manke functioneren van Skeyes.

In de Wetstraat blijft het al weken oorverdovend stil over het manke functioneren van Skeyes. Heeft iemand federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) al gehoord? O ja, federaal minister van Werk Kris Peeters (CD&V) heeft twee sociaal bemiddelaars aangeduid om het conflict bij Skeyes te helpen oplossen. Die zijn al bijna drie weken bezig, voorlopig zonder resultaat.

Blijkbaar vindt de federale regering het niet nodig andere initiatieven te nemen om de problemen bij Skeyes op te lossen. Het verzekeren van de luchtverkeersleiding is nochtans háár taak, Skeyes is háár bedrijf. Het is de verdomde plicht van de regering om die dienstverlening te garanderen. Niet minimaal, maximaal! Daarin faalt ze schromelijk.

De verkiezingen komen eraan, de excellenties hebben het zo druk met het doen van beloftes allerhande dat ze zich niet meer kunnen bekommeren om praktische dingen die malfunctioneren in dit land. Daar niet bijtijds de nodige aandacht aan geven kan ons echter duur te staan komen.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud