Gespecialiseerde mobilofoonwinkels in opmars

(tijd) - Gespecialiseerde winkels worden almaar belangrijker voor de verkoop van mobiele telefoons in België. Dat blijkt uit cijfers van het marktonderzoeksbureau GfK. Ook de groeiplannen van de grootste onafhankelijke gsm-specialisten illustreren het fenomeen. The Phone House, dat al 43 winkels telt in België, wil er de komende twee tot drie jaar 20 extra openen. BelCompany is van plan door te groeien van 28 naar een 50-tal.

De verkoop van gsm's in België is een belangrijke economische activiteit. In de eerste negen maanden van het jaar gingen er 2,39 miljoen stuks over de toonbank, goed voor een markt van om en bij 390 miljoen euro. De verkoop nam met 31 procent toe tegenover dezelfde periode in 2003. Als die trend in het laatste kwartaal doorzet, verandert in 2004 een recordaantal gsm's - ongeveer 3 miljoen - van eigenaar.

Volgens Freia Schelkens van GfK zijn er in België naar schatting 2.500 tot 2.800 winkels die mobiele telefoons verkopen. Het marktonderzoeksbureau hanteert wel een erg brede definitie. Het gaat om zaken die per maand op zijn minst één toestel aan de man brengen. De winkels vallen uiteen in negen categorieën, van speciaalzaken voor autotelefoons en -radio's over telecomspecialisten tot supermarkten en fotovakhandels.

De cijfers van GfK voor 2004 leren dat de markt volop in beweging is. Vier belangrijke distributiekanalen die de voorbije jaren min of meer stabiel bleven of zelfs terrein wonnen, zien hun belang flink afkalven. Het gaat om elektroketens zoals Photo Hall of Vanden Borre, supermarkten à la Carrefour, fotohandels en de aankoopgroeperingen stijl Selexion. Samen waren ze in de eerste negen maanden van 2003 goed voor 50 procent van de verkoop. In dezelfde periode van dit jaar komen ze echter maar meer uit op 36 procent. Vooral bij de aankoopgroeperingen, die terugvallen van 7 naar 3 procent, is de achteruitgang opvallend.

Het terreinverlies van deze vier distributiekanalen komt zo goed als helemaal de telecomspeciaalzaken ten goede. Die zien hun marktaandeel tussen januari en eind september van dit jaar stijgen naar 41 procent. In de vergelijkbare periode in 2003 was dat 30 procent en een jaar eerder nog maar 25 procent. Volgens Schelkens verkochten zij in de eerste negen maanden van het jaar bijna 80 procent meer mobiele telefoons dan vorig jaar. Daarmee groeien ze een stuk sneller dan de markt, wat hun gestegen marktaandeel verklaart. GfK raamt het aantal Belgische telecomspeciaalzaken op ongeveer 750. Dirk Van Hevel, de algemeen directeur België van BelCompany, houdt het op 500 tot 600. Het gaat in eerste instantie om de winkels van de drie grote mobiele operatoren zelf: de Teleboetieks van Belgacom (Proximus), de Mobistar Centers en de Base Shops. Daarnaast omvat deze categorie een reeks zelfstandigen en onafhankelijke ketens. De belangrijkste onafhankelijke ketens zijn The Phone House, een onderdeel van de Britse groep The Carphone Warehouse en BelCompany, een divisie van de Nederlandse Macintosh Retail Group.

Van Hevel ziet diverse oorzaken voor het groeiende belang van de speciaalzaken. 'De toestellen worden almaar complexer, zowel van hard- als software. In die wirwar van technologie heb je als consument gespecialiseerd advies nodig. Ook het toestellenassortiment wordt voortdurend breder. De gespecialiseerde winkels kunnen die beweging volgen, daar waar andere distributiekanalen zich beperken tot een selectie van wat er op de markt voorhanden is.'

Paul Baeck, de algemeen directeur van The Phone House in België, beaamt de uitleg van Van Hevel. 'De producten worden steeds technischer. Als je als verkoper een echte service wil bieden, moet je steeds meer training volgen. Dat is makkelijker te organiseren voor een gespecialiseerde keten.' The Phone House begon drie maanden geleden zelfs met een callcenter. Dat wordt niet alleen ingezet voor de verkoop maar ook om naverkoopvragen van klanten te kunnen beantwoorden.

Ketens als The Phone House en BelCompany spelen in op het succes van de speciaalzaken en van de recordverkoop op de hele markt, door voor het eerst in enkele jaren weer sterk voor expansie te gaan. De voorbije jaren boekten ze geen vooruitgang of sloten ze zelfs vestigingen. The Phone House bleef in België twee jaar rond 40 winkels hangen. Nu zit de keten aan 43 vestigingen. 'We zijn van plan de komende twee tot drie jaar 20 extra zaken te openen', aldus Baeck. BelCompany besloot eind 2003 ook weer voluit voor groei te gaan. De groep telt nu 28 winkels in België. 'We willen er tot eind volgend jaar een tiental zaken aan toevoegen. Ons businessplan gaat uit van een 50-tal vestigingen. We zouden dat cijfer graag al eind 2006 halen, maar dat hangt af van de beschikbaarheid van de juiste locaties', zegt Van Hevel.

De Internity-keten is met de steun van de gunstige marktomstandigheden bezig aan een inhaalbeweging. Internity opende zijn eerste Belgische winkel pas in april, zit nu aan 12 zaken en hoopt dat aantal tegen midden 2005 op te drijven naar 35 à 40. De keten speelt in op de convergentie tussen de gsm, de pc en de camera door ook pc-toebehoren en fotografieproducten te verkopen. Internity werkt alleen met Mobistar. The Phone House en BelCompany verdelen ook de andere operatoren. De scherpe prijzen van Internity en andere speciaalzaken verklaren ook voor een stuk hun succes, net als specifieke acties. Zo was nieuw werk van Marco Borsato enkel bij BelCompany op cd te verkrijgen. De artiest bracht het werk zelf alleen op dvd uit.

Van Hevel ziet de telecomspecialisten nog verder aan belang winnen op de markt. 'Maar hoeveel rek daar op zit, is moeilijk te zeggen.' Volgens de baas van BelCompany gaan de niet gefocuste gsm-verdelers, behalve als ze behoren tot een grote keten, en de kleine telecomspecialisten almaar meer onder druk komen te staan. De voorbije jaren kalfde hun aantal al af. Dat maakt dat het totaal aantal gsm-verkooppunten en het aantal gespecialiseerde zaken terugliep.

Het distributieapparaat stond ook onder druk omdat de markt in 2002 met bijna een kwart kromp tegenover het topjaar 2001. Vorig jaar en zeker in 2004 trok de verkoop sterk aan omdat de consumenten hun oude toestel graag vervangen door een met nieuwe snufjes als een kleurenscherm of een camera. Het is afwachten wat het volgend jaar zal geven. Van Hevel ziet de verkoop in België volgend jaar niet afnemen maar marktonderzoeksbureaus als Gartner verwachten wereldwijd toch een minder sterke groei. Dat kan het distributieapparaat in België weer onder druk zetten en bij de ketens mogelijk leiden tot een bijstelling van de expansieplannen.

Bert BROENS

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud