Senior writer

De nieuwste groeimarkt voor bedrijven ligt niet in het oosten, maar in het westen. De VS hebben hun economische dynamiek teruggevonden, terwijl Europa de crisis maar niet kan overwinnen.

De Vlaamse technologieondernemer Davy Kestens heeft met zijn start-up Sparkcentral 12 miljoen dollar vers geld opgehaald. In Silicon Valley. Het Leuvense bedrijfje Datacamp is geselecteerd voor het investeringsprogramma Techstarts in New York. Het Vlaamse technologiebedrijfje Cubigo heeft de interesse van Google gewekt.

Resilux-dochter Airopack heeft een belangrijk contract van Procter & Gamble op zak. En de Antwerpse scheepvaartgroep Euronav vraagt een tweede beursnotering aan, in Wall Street. Met dat goede nieuws halen deze vijf Vlaamse bedrijven vandaag de krant. De rode draad is telkens een verband met de VS.

Filip Balcaen, die vorige week voor 1 miljard euro zijn vinylbedrijf IVC verkocht, beloofde de opbrengst te herinvesteren. Maar niet alleen in België, ook in bedrijven in de VS. ‘Want daar ligt de grote groei de komende jaren’. Met die opinie staat hij niet alleen. Een enquête van de consultant PwC en de uitzendgroep Adecco bij 1.322 topmanagers van ’s werelds grootste multinationals - gisteren gepresenteerd bij de start van het Wereld Economisch Forum in Davos - leert dat ze allemaal de VS als belangrijkste markt beschouwen om in 2015 te kunnen groeien.

Ze steunen daarvoor niet alleen op hun zakelijk instinct. Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) voorspelt dat de Amerikaanse economie dit jaar met 3,6 procent groeit, terwijl de eurozone niet verder komt dan een schamele 1,2 procent.

Europeanen laten zich vaak laatdunkend uit over het economische model van de VS. Ze hebben kritiek op het harde kapitalisme, de ongenadige winnaarsmentaliteit, het gebrek aan compassie voor wie niet mee kan en de grote inkomensongelijkheid. Daar staat tegenover dat de Amerikaanse economie een grotere veerkracht heeft, dynamischer en innovatiever is dan de Europese, en meer kansen biedt voor wie bereid is risico te nemen en de handen uit de mouwen te steken.

Europa zucht en kreunt nog onder de crisis, de VS hebben die al overwonnen. Met Silicon Valley domineren de VS de technologiewereld, met Wall Street hebben ze het belangrijkste financieel centrum. En wij? Wij mogen van geluk spreken dat sommige van onze bedrijven in de slipstream van de Amerikaanse ondernemersdynamiek geraken.

Premier Charles Michel trekt ook naar Davos, om er België aan te prijzen als investeringsland voor buitenlandse bedrijven. Waarmee kan hij hen overtuigen? Onze centrale ligging in Europa? De kwaliteit van ons onderwijs? De sociaal-economische hervormingen die in de steigers staan? Is dat genoeg om het verschil te maken met onze buurlanden? En om de internationale CEO’s te overtuigen dat niet Amerika the place to be is, maar België? Dat is wellicht te ambitieus.

Maar misschien kan Michel in Davos kennismaken met de Amerikaanse ondernemingsspirit, leren waarop die steunt, en er inspiratie uit putten voor het economisch beleid van zijn regering. Als hij dat meebrengt uit Davos, is zijn trip geslaagd.

 

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud