Ketens pakken massaal uit met halfseizoenkortingen

(tijd) - Steeds meer grote winkelketens, in de textiel maar ook daarbuiten, grijpen de herfstvakantie aan om met halfseizoenkortingen uit te pakken. Door de aanhoudend kwakkelende economie let de consument meer op de kleintjes, zeggen de ketens in koor. Daarnaast ontsnapt geen enkele grote winkelgroep aan de noodzaak om de voorraadrotatie op te drijven. Hoe kleiner de voorraad, hoe minder slapend geld er in de groep steekt.

Wie dezer dagen in de winkelstraten loopt, kan er niet naast kijken. Zowat elke zichzelf respecterende kledingretailer afficheert halfseizoenkortingen of herfstopruimingen. 'Herfstkortingen zitten in de lift. Meer en meer ketens doen er aan mee. Daarnaast zien we dat het opruimen van de herfstcollecties steeds vroeger begint. Traditioneel wordt er in de eerste week van november afgeprijsd. Dit jaar doken de eerste kortingacties al rond 20 oktober in het straatbeeld op', bevestigt Bart Claes, gedelegeerd bestuurder van de kledingketen JBC.

Bovendien lijkt de trend van de kledingbranche naar andere sectoren over te waaien. 'Brantano doet voor de tweede keer mee aan de midseason sales. In de schoenenbranche zijn halfseizoenkortingen een relatief nieuw fenomeen terwijl ze in de kleding al veel langer ingeburgerd zijn. Op termijn zul je ook de rest van de retailsector overstag zien gaan.'

'In alle sectoren, van kleding over schoenen tot en met gsm's en huishoudtoestellen, wordt de modefactor steeds belangrijker. Dat maakt dat collecties een steeds kortere levensduur hebben en vlugger de deur uit moeten', zegt Kurt Moons, gedelegeerd bestuurder van de schoenenketen Brantano.

Warenhuisketens zoals de Franse Galeries Lafayette en Le Printemps waren destijds bij de eersten om na de lente en de herfst met tussentijdse kortingen uit te pakken. 'Bij Le Printemps waren er de '8 jours en Or'. Bij de Nederlandse warenhuisketen zijn er de 'Drie dwaze dagen'. Inno heeft sinds 1984 'De vier dolle dagen'. Vooral de jongste jaren zien we dat de concurrentie het concept gretig overneemt', zegt Henri Riga, marketing directeur van de Inno-keten.

Dat het aantal ketens dat een tussentijdse koopjesperiode inlast, hoeft niet te verwonderen. Door de recessie is het koopgedrag van de consument veranderd. 'De consument is meer op koopjes uit', zegt Moons. Ook de kledingketen JBC merkt dat de consument actiegevoeliger is dan vroeger. 'Door de economische crisis is het budget van de consument beperkt. Als je prijsacties doet, merk je dan ook dat ze werken', weet Claes.

De forse stijging van de olieprijzen heeft de consument er niet minder zuinig op gemaakt. 'Als de olieprijzen zo de pan uitswingen, dan beginnen de klanten te beknibbelen op hun uitgaven. Dat was ook in het verleden telkens merkbaar als de olieprijzen naar omhoog schoten. Die hoge olieprijzen in combinatie met de hele heisa rond DHL en de gestegen werkloosheid zijn nefast voor de consumptie. September en oktober waren moeilijke maanden voor de textiel', zegt Teresia Adriaens, persverantwoordelijke Shoppingcentrum Wijnegem.

Tot slot ontsnapt ook de retailsector niet aan de dwang tot optimaliseren van het werkkapitaal. 'Dat kan onder meer door de voorraadrotatie te verhogen. Dat impliceert dat minder goed lopende collecties vlugger in de uitverkoop worden gedaan. Zo worden voorraden sneller in geld omgezet. Hoe minder voorraad, hoe minder slapende cash', legt Moons uit.

Dat in ons land alle spelers rond hetzelfde tijdstip de herfstcollecties opruimen, komt door de specifieke Belgische wettelijke context. 'Op 15 november begint voor de textiel- en de lederwarensector de sperperiode die loopt tot 3 januari. Tussen die twee data is het aankondigen van prijsverlagingen zo goed als verboden', legt Gert Bert, inspecteur Federale overheidsdienst Economie, KMO, Energie en Middenstand uit. Daarbuiten is het aankondigen van prijsverlagingen veel minder strikt gereglementeerd. 'Wie plaats wil maken voor de wintercollectie, moet nu de resterende herfstcollectie in de uitverkoop doen. Na 15 november mag dat niet meer. Dan is het wachten tot de koopjesperiode begint op 3 januari', zegt Moons.

GA

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud