Koele rekenkunde

©Saskia Vanderstichele

Of het doek valt over Ford Genk, weten we morgen. Maar dat er slecht nieuws op komst is, staat vast. Dat heeft alles met koele rekenkunde te maken.

Amper een maand geleden konden de 4.337 werknemers, de toeleveranciers en de bevolking in en rond Genk nog opgelucht ademhalen. Na een week doemberichten kwam toen de verlossende bevestiging dat de nieuwe versies van de Ford Mondeo, de S-Max en de Galaxy wel degelijk in Genk zouden worden gebouwd.

Vandaag lijkt die bevestiging weinig waard. Koele rekenkunde staat in de weg. Ford maakte eerder dit jaar al bekend dat het dit jaar in Europa liefst 1 miljard dollar verlies zou maken. Door de ineenstuikende autoverkoop sinds augustus deelt Ford morgen naar alle waarschijnlijkheid mee dat het er nog een pak slechter voor staat.

Ford raakt zijn auto’s, en zeker de oude modellen die in Genk van de band rollen, aan de straatstenen niet kwijt. De wetmatigheden van de auto-industrie zijn bikkelhard. Er is te veel capaciteit in te veel fabrieken, de afzetmarkt is oververzadigd en krimpt door de economische crisis, en de winstmarges zijn sowieso al klein.

Volgens analisten draait Ford in Europa slechts op 60 procent van zijn capaciteit. Om geen verlies te maken, moet het die bezettingsgraad met 20 procent opdrijven. Dus: shiften afbouwen, fabrieken tijdelijk op non-actief zetten of helemaal sluiten.

Waarom komt Ford Genk dan weer in het vizier? Logistiek zijn we uitstekend gelegen. Gisteren, vandaag en morgen.

Natuurlijk zijn onze loonkosten hoog - en vormen ze een concurrentiële handicap - maar het is niet zo dat onze regeringen niets hebben gedaan. De voorbije tien jaar vloeide

47,5 miljoen euro Vlaamse steun naar Ford. Er werd aan de ploegenarbeid gesleuteld, en er lag nog ‘superstrategische steun’ van 28 miljoen euro in het vizier op het moment dat de nieuwe Mondeo in Genk van de band zou rollen.

Je kan je afvragen of zo’n subsidiëring wel nut heeft in een sector waarvan we door koele rekenkunde weten dat hij iets zal móéten doen aan overcapaciteit. Subsidiëring moet duurzaam zijn.

Aan de te doorgedreven vakbondsmacht ligt het in Genk ook al niet. Moet gezegd: de bonden hebben zich bij Ford Genk tot nu zeer verantwoordelijk opgesteld en hebben bij elke afslanking of elke moeilijke beslissing mee in het belang van de bedrijfstoekomst gedacht. Daarom zal het des te wranger zijn als ze morgen slecht nieuws horen.

Er speelt ook iets anders mee. De Europese directie van Ford zit in Duitsland. En ook al heeft die maar een beperkte autonomie tegenover het hoofdkantoor in Detroit, als het erop aankomt om juist die pion te kiezen die van het schaakbord moet verdwijnen, telt elke beïnvloeding. Als het erop aankomt, zal het dossier voor Saarlouis of Keulen net iets rooskleuriger worden voorgesteld dan dat voor Genk.

Bij elke multinational die afvloeiingen moest aankondigen, hebben we al gezien dat het ‘thuisland’ proportioneel meer gespaard blijft. Het zou niet mogen in een eengemaakt Europa, maar het is de realiteit.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud