Luister naar mijn woorden, kijk niet naar mijn daden

Wil Michel-I enig draagvlak creëren voor haar harde en noodzakelijke beleid om langer te werken, dan moet ze dat zelf niet voortdurend ondergraven met uitzonderingen in eigen rangen.

Je zal maar een 55-jarige werknemer van een klein privébedrijf wezen, die ernaar hunkert om vroeger met pensioen te gaan. De jongste verandering op het werk is de verandering te veel geweest. Helaas, hij valt uit de boot. De regering schroeft de vervroegde pensionering terug. Dus blijft hij aan de slag. Als we allemaal langer leven en al die pensioenen betaald moeten worden, dan moeten we allemaal ook wat langer werken. Oké dan.

Tot die werknemer hoort dat het overheidsbedrijf Proximus anno 2016 nog altijd werknemers vanaf 58 en 60 jaar met vervroegd pensioen stuurt. Hoe kan de overheid - die alle burgers langer wil laten werken tot 65 jaar en daarna tot 67 - zelf zo het slechte voorbeeld geven? ‘Het bedrijf betaalt alles, niet de belastingbetaler’, is het flauwe excuus van de ministers die het vervroegd pensioen moeten goedkeuren en anders de mond vol hebben van langer werken. Voor Proximus is het nu eenmaal makkelijker om een kleine 10 procent van zijn personeelsbestand te laten afvloeien via het vervroegd pensioen dan via andere maatregelen. Toegegeven, het is voor élk bedrijf een zware opgave om niet te vervallen in uitstapregelingen voor ouderen als gesaneerd moet worden. De praktijk is weerbarstiger dan de theorie van langer werken. Maar ooit moet het anders, willen we niet eeuwig blijven vastzitten in oud=out.

Advertentie

Proximus staat niet alleen. De luchtverkeersleiders dreigen de komende dagen met een staking wegens plannen om tot 58 jaar te moeten werken. Vandaag stoppen ze op hun 55ste, en verdwijnen ze in een regeling van ‘terbeschikkingstelling’, in de praktijk gewoon vervroegd pensioen, om dan op hun 60ste helemaal met pensioen te kunnen.

Daar stopt het niet. Hoe sterk de N-VA, CD&V en de liberale partijen er in theorie van overtuigd zijn dat langer werken moet, zo moeilijk gaat het in de praktijk. De politie kan vervroegd met pensioen vanaf 54, 56 of 58 jaar. Daar stopt het niet. Treinbestuurders met 30 jaar dienst bij de NMBS, een nog 100 procent overheidsbedrijf, op 55 jaar. Ook in het nieuwe plan. Militairen? Met pensioen vanaf 56, 59 of 61 jaar. En dan hebben we het nog niet over de politici zelf.

Het is hemeltergend dat Michel-I niet meer moeite doet om de keuzes die ze uitstippelt voor de privébedrijven en de burgers toe te passen in de eigen rangen. Natuurlijk sleept ze een erfenis van ambtenaren en overheidsstatuten mee die jarenlang verwend werden met zeer royale vroege uitstapregelingen. Maar als harde nieuwe wetten voor iedereen gelden behalve voor de overheid, is het beleid ongeloofwaardig. Een draagvlak dwing je niet af met grote politieke speeches, wel door het lichtende voorbeeld te zijn.

Gesponsorde inhoud
Tijd Connect
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Partnercontent
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.