Met de vlam in de pijp

Vlak voor morgen de nieuwe Europese regelgeving over de rij- en rusttijden van kracht wordt, lijkt het karikatuurbeeld van de vrachtwagenchauffeurs als cowboys van de weg nog maar eens bevestigd te worden. Een onderzoek van de Gentse universiteit toont aan dat de gemiddelde vrachtwagenchauffeur te veel drinkt en rookt, en veel te vermoeid achter het stuur zit om veilig te kunnen rijden.

(tijd) De resultaten van het onderzoek zijn des te opmerkelijker omdat ze er komen na de invoering van de digitale tachograaf in oktober, een apparaat dat de rij- en rusttijden beter moet controleren.

Maar blijkbaar is de realiteit voor de gemiddelde chauffeur niet veel veranderd door die nieuwe regels: bijna een kwart van de ondervraagden geeft toe meer dan 60 uur per week onderweg te zijn. Meer dan de helft van de truckers kampt met een slaaptekort, en 9,2 procent van hen blijkt last te hebben van een alcoholprobleem. Als klap op de vuurpijl zegt een op de drie chauffeurs zelf dat hij 'af een toe tot regelmatig' indommelt tijdens het rijden.

Het zijn onthutsende resultaten over het wel en wee van een beroepsgroep die met 30 ton en meer (vaak gevaarlijke) goederen over onze wegen dendert. Stuk voor stuk blijken de clichés over de 'cowboys van de weg' bevestigd te worden.

De resultaten zijn extra slecht nieuws voor de transportbedrijven die wel degelijk investeren in veiligheid en preventie. Hun imago gaat mee gebukt onder dat van de hele sector. Slimme transporteurs weten immers dat de transportsector met dit soort onveilige toestanden in eigen vlees snijdt. Het zware fileleed dat de ongevallen met vrachtwagens veroorzaken, zorgt voor miljoenen euro's aan economische schade.

Het allerergste is dat de onthutsende cijfers van de Gentse universiteit vermoedelijk nog maar het topje van de ijsberg zijn. Het onderzoek gaat enkel over ervaren Vlaamse chauffeurs en bedrijven die de enquête vrijwillig invulden. Driekwart van hen had meer dan tien jaar ervaring.

Werp een blik op de autowegen van het doorvoerland bij uitstek dat België is, en je ziet meteen dat het merendeel van de vrachtwagens dat hier rondrijdt van buitenlandse oorsprong is. Die buitenlandse chauffeurs zijn vaak langer onderweg. Voor de vele Oost-Europese chauffeurs geldt bovendien dat ze vaak op pad zijn met veel oudere vrachtwagens, die in het Westen al eens afgeschreven zijn. Ze hebben ook nog een kwalijkere ongevallenreputatie dan hun collega's hier.

De trieste realiteit is dus waarschijnlijk nog een flink stuk erger dan deze studie bij de meewerkende Vlaamse bedrijven laat zien. Tel dat bij het feit dat het wegtransport de komende jaren onherroepelijk zal toenemen, alleen al door de volle benutting van het Deurganckdok in Antwerpen, en we krijgen een weinig rooskleurig toekomstbeeld van autowegen als gigantische parkings voor stilstaand verkeer. De grootste slachtoffers zijn in de eerste plaats de 6.250 Vlaamse transporteurs en hun klanten.

Jeroen Lissens

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect