Met veel goede wil

Met veel gevoel voor theater stelde duivel-doet-al Etienne Davignon gisteren, dag op dag vijf jaar na het faillissement van Sabena, de nieuwe luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines voor. Die is het resultaat van de samensmelting van SN Brussels Airlines (SNBA), een overblijfsel uit de failliete Sabena-boedel, met de lagekostenmaatschappij Virgin Express.

(tijd) Daarmee heeft ons land opnieuw een 'nationale' luchtvaarttrots. De inspanningen die de voorbije jaren geleverd zijn om uit de brokstukken van de Sabena-crash een nieuwe luchtvaartmaatschappij onder Belgische vlag te creëren, lijken dus beloond.

SNBA, de voorloper van Brussels Airlines, zou nooit van de grond zijn geraakt als premier Verhofstadt destijds daartoe niet het initiatief had genomen, en als een aantal Belgische ondernemingen en banken niet bereid was geweest er financiële steun aan te verlenen - al dan niet met tegenzin.

Door die actie kon de impact van het Sabena-debacle enigszins worden verzacht en konden een paar duizend arbeidsplaatsen worden gered. Voor de luchthaven in Zaventem en de hele economie die daaromheen draait, was dat een goede zaak: voor de luchthavenexploitant BIAC, voor de taksvrije winkels, voor de parkeergarages en de hotels in de omgeving, en voor de taxibedrijven. Alleen al daarom was het initiatief een goede zaak.

Maar is de nieuwe luchtvaartmaatschappij wel een economisch succesverhaal? De overheid zelf heeft haar handen er relatief snel van afgetrokken. De privé-investeerders zijn aan boord gebleven. Maar veel heeft die investering hen nog niet opgeleverd. Want tot dusver heeft SNBA nauwelijks winst gemaakt. Als de aandeelhouders de gewone rendementsvereisten zouden toepassen die ze hanteren in andere dossiers, dan hadden ze wellicht al hun conclusies getrokken. Maar ze zijn dan vijf jaar geleden ook niet uit overtuiging in SNBA gestapt, maar om hun goodwill te tonen tegenover de regering.

Dat SNBA als bedrijf op een gezonde economische basis was gebouwd, is dus nog niet aangetoond. De transformatie tot Brussels Airlines door de fusie met het verlieslatende Virgin Express, brengt daar geen verandering in. De maatschappij heeft nu wel een concurrent minder, en dat biedt ruimte om de marges wat te verhogen. Maar dat zal niet genoeg zijn om tot een sterke speler te kunnen uitgroeien.

De luchtvaart blijft een sector waarin het moeilijk is geld te verdienen. Kan Brussels Airlines zich daarin handhaven? De nieuwe naam wijst in elk geval op de beperkte ambities van de maatschappij: meer dan een regionale speler wil ze niet zijn.

Van bij de start van SNBA was het de bedoeling de vliegtuigmaatschappij na verloop van tijd onder de vleugels te brengen van een grote internationale speler. Die doelstelling lijkt nog niet te zijn opgegeven. Maar als dat voorbije vijf jaar niet lukte, waarom zou het de komende jaren dan opeens wel kunnen?

Stefaan Michielsen

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud