Opmars buurtwinkels brengt leveranciers in nauwe schoentjes

(tijd) - De opmars van de kleine supermarktformules zoals GB Express, City Delhaize en Okay verscherpt de strijd om schapruimte. Dat blijkt uit een Vlerick-onderzoek. Omdat in kleine winkels maar ruimte is voor een beperkte keuze, krijgen de populaire namen en de huismerken van de supermarkten voorrang. De druk op de kleine voedingsproducenten neemt daardoor toe.

De vergrijzing en de kleinere gezinnen zullen zorgen voor een opmars van de buurtwinkels, ten koste van de hypermarkten. Dat verwacht een ruime meerderheid van 150 voedingsfabrikanten en supermarktbazen in een enquête van de Vlerick Leuven Gent Management School. De drie grote supermarktgroepen van ons land spelen in op die trend met eigen buurtwinkelformules: Colruyt met Okay, Carrefour met onder meer GB Contact en GB Express en Delhaize met City Delhaize en Proxy Delhaize. 'Het gaat om trendbreuk', zegt professor Gino Van Ossel. 'Want de afgelopen dertig jaar is het aantal kleinere supermarkten onafgebroken gedaald.'

Eind vorig jaar telde ons land volgens de cijfers van het studiebureau AC Nielsen bijna 2.100 superettes, goed voor een marktaandeel van enkele procenten. 'In absolute termen is dat niet veel, zelfs als er een verdubbeling komt', zegt Van Ossel. 'Maar het is geen goede zaak voor de kleine leveranciers, die al onder druk staan door de prijzenslag tussen supermarkten. De strijd om schapruimte in de kleine winkels is erg hard: terwijl in een grote supermarkt plaats is voor bijvoorbeeld vier of meer chipsmerken, zal een buurtwinkel enkel de chips van de marktleider Lays en het eigen huismerk aanbieden. Daarom verwachten we dat de grote groepen de opkomst van hun kleinere winkelformules zullen gebruiken om hun eigen merken te promoten en tegelijk hun samenwerking met de grote merkenfabrikanten te verbeteren.'

'Ons onderzoek wijst trouwens ook uit dat een betere samenwerking tussen producenten en distributeurs nog een pak mogelijkheden biedt', vervolgt Van Ossel. 'Sommige voedingsreuzen zoals InBev en Unilever werken al samen met Carrefour, Colruyt en Delhaize, maar het kan beter. Dat kan bij de verkoop zelf, zeker nu de voedingsfabrikanten meer en meer investeren in promoties omdat televisiereclame te duur wordt. En het kan ook bij de logistiek, waar een leverancier bijvoorbeeld instaat voor de bevoorrading van een distributiecentrum. Zo hoeft een supermarktketen zich geen zorgen te maken om de leveringen en weet de fabrikant zeker dat zijn producten in voorraad zijn.

Maar de vraag is wie daarin investeert en wie ervan profiteert. In ieder geval kan een betere samenwerking een flink pak kosten besparen, wat in deze tijden van toenemende concurrentie en prijsdalingen erg belangrijk is.'

Om kosten te besparen, kijken de internationale fabrikanten en supermarktketens bovendien ook meer en meer naar het uitbesteden en concentreren van welbepaalde activiteiten. Eerder dit jaar besteedde InBev zijn IT-afdeling uit en deed Carrefour hetzelfde met zijn logistiek in België. 'Het uitbesteden kan op alle bedrijfsniveaus gebeuren', zegt Van Ossel. 'Tegelijk zullen de administratieve taken meer gecentraliseerd worden op de hoofdzetel. Het is niet uitgesloten dat daarbij jobs sneuvelen.'

SDS

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud