Plan B voor de NMBS

Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe is waarschijnlijk de laatste man die men zou vertrouwen om orde op zaken te stellen bij de NMBS. Maar wat hij afgelopen weekend in De Tijd vertelde over B-Cargo, de goederendivisie van de NMBS, hield steek. B-Cargo moet flexibeler, efficiënter en veel rendabeler werken. Wil de divisie overleven, dan moet ze uit een ander vaatje tappen. Dringend.

B-Cargo zadelde de NMBS vorig jaar op met een verlies van 85 miljoen euro. Als gevolg van de crisis zal het verlies dit jaar nog tientallen miljoenen euro’s hoger liggen. Het is opvallend met hoeveel gemak de toplui van de NMBS, tot nader order nog altijd een overheidsbedrijf, die ‘85 miljoen euro verlies’ over hun lippen lieten rollen. Alsof het niets was.

In vergelijking met  de 340 miljoen euro verlies in 2002 is 85 miljoen natuurlijk een habbekrats.  Maar op een omzet van 350 miljoen blijft het nog altijd verontrustend. Zeker als men weet dat B-Cargo 90 procent van de Belgische markt in handen heeft. Ondanks de liberalisering.

De divisie heeft brute pech omdat het vrachtvolume door de crisis met een derde is gedaald. Maar B-Cargo heeft in zijn bestaan nog nooit winst geboekt. Crisis of niet. Mocht men een optelsom maken van de gecumuleerde verliezen van de divisie - maar dat doet de NMBS-top liever niet - dan komt men elk jaar dichter in de buurt van de 1,5 miljard euro verlies van de voormalige NMBS-dochter ABX.

Je vraagt je dan ook af of de NMBS moet doorgaan met vrachtvervoer. Er komen steeds meer concurrenten op de markt en de schaalgrootte is te klein om te overleven. Bovendien zal op de weinig transparante NMBS-groep steeds de verdenking rusten dat ze een deel van haar riante 3 miljard overheidsdotaties gebruikt voor haar cargodivisie.

Het siert NMBS-topman Marc Descheemaecker dat hij B-Cargo opnieuw rendabel wil maken. Heel ambitieus is hij echter niet, want hij trekt er drie jaar voor uit. Hij moet natuurlijk de degens kruisen met de NMBS-vakbonden, en die zijn, op zijn zachts gezegd, niet altijd even constructief. Ze klampen zich vast aan absurde verworvenheden en zijn compleet inflexibel. Begin deze maand legden ze prompt het werk neer omdat ze zich niet konden vinden in de voorstellen van de directie. Nochtans zijn er geen ontslagen gepland. Dat kan ook niet. Iedere werknemer is statutair, ook de nieuwe.

De macht van de bonden is groot en dat is de reden waarom veel initiatieven bij de spoorwegen niet lopen zoals ze moeten. Geen enkele NMBS-topman heeft echter de moed de bonden de 21ste eeuw in te loodsen. Bij de Post lukte het aardig. Het heeft wel vijf jaar geduurd.

Marc Descheemaecker zegt geen plan B voor B-Cargo te hebben als de bonden zijn huidige plan niet aanvaarden. Maar hij geeft  toe dat in dat geval aan ‘alternatieven’ moet worden gedacht. Verzelfstandiging of verkoop wijst hij af. Hopelijk schudt hij een beter alternatief uit zijn mouw. Anders zijn we vertrokken voor een portie stakingen.

Marc DE ROO

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud