Rel over 'nieuwe' nummers Brel

(tijd) - De 25ste sterfdag van Jacques Brel dinsdag had ingetogen herdacht moeten worden met de lancering van een nieuwe verzamel-cd met vijf niet eerder verschenen nummers, maar de presentatie wordt overschaduwd door weinig elegant geruzie. Zijn familieleden vinden de cd 'een cadeau voor de fans', maar zijn voormalige platenbaas Eddie Barclay is woest en spreekt van 'lijkenpikkerij'.

De inzet van de strijd vormt de dubbel-cd 'Brel Infiniment' die dinsdag verschijnt. Het is een selectie van 35 nummers uit het oeuvre van Brel plus vijf chansons die nooit eerder werden uitgegeven. Het zijn nummers die Brel in 1978 vlak voor zijn dood opnam, maar die hij nooit kon afronden.

De vijf nummers ('Mai 40', 'La Cathédrale', 'Sans Exigence', 'Avec élégance' en 'L'amour est mort') waren totnogtoe alleen te beluisteren bij de Fondation Jacques Brel in Brussel. Zijn platenbaas, Eddie Barclay, gaf de nummers nooit vrij omdat Brel hem dat in een boze brief had verboden: 'Je geeft niets van mij uit zonder mijn uitdrukkelijke toestemming'. Barclay: 'Ik was en ben er van overtuigd dat we niets mochten doen zonder zijn goedkeuring. En dat heb ik gerespecteerd'.

De rechten van het artistieke erfgoed van Brel liggen echter bij zijn familie. Barclays platenmaatschappij is inmiddels overgenomen door Universal Music. De erven en Universal besloten de nummers 'na een langdurige en zorgvuldige afweging' toch uit te brengen.

Barclay is ziedend en verwijt de erven lijkenpikkerij: 'Jacques zou woest zijn geweest over dit soort 'opgravingen', verklaarde hij in het dagblad Le Figaro. Barclay was niet de enige die de erven-Brel ervan betichtte het succes van Brel commercieel uit te buiten. Het avondjournaal van de commerciële zender TF1 besteedde er een in azijn gedrenkt onderwerp aan.

De erven en Universal dreigen met juridische stappen tegen TF1 als ze niet uitgebreid de gelegenheid krijgen te reageren op de aantijgingen. 'Dit is een cadeau aan de fans. Het geeft het grote publiek toegang tot het erfgoed dat gereserveerd was voor een kleine elite', menen zij. De gedelegeerd bestuurder van Universal Music reageerde geïrriteerd op de aantijgingen: 'Brel verkoopt vrachtwagens vol cd's zonder onze tussenkomst. Daar zijn geen onuitgegeven nummers voor nodig.' Vivendi verkoopt jaarlijks ongeveer 300.000 cd's met het werk van Brel. BaK

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud