SN Brussels Airlines weert papieren vliegtickets

(tijd) - SN Brussels Airlines wil tegen begin 2005 al zijn vliegtickets elektronisch uitgeven. Wie toch een papieren vervoerbewijs wil, zal daarvoor moeten bijbetalen. De Belgische luchtvaartmaatschappij volgt daarmee een nieuwe trend in de sector die past in het offensief om efficiënter te werken en kosten te besparen. SNBA zal zoals bekend vanaf 1 januari ook geen commissie meer betalen aan de reisagenten.

De intentie om een toeslag te vragen voor papieren tickets als een elektronisch ticket beschikbaar is, kwam vorige week aan het licht tijdens een toespraak van Rob Kuijpers, voorzitter van de luchtvaartmaatschappij. Geert Sciot, directeur communicatie, bevestigt de plannen. 'We hopen begin 2005 technisch klaar te zijn om op al onze bestemmingen elektronische tickets te verkopen.' Een elektronisch ticket is een reservatie in het computersysteem. De passagier krijgt hooguit een reservatienummer. Soms volstaat een identiteitskaart. Met dat nummer of zijn identiteitskaart kan hij op de luchthaven een inschepingskaart krijgen. Daarmee mag hij aan boord van het vliegtuig. Er komt dus geen klassiek vliegticket meer aan te pas.

De uitgifte van zo'n ticket kost tijd en geld en daarom werkt de sector al jaren aan de veralgemening van het elektronische ticket. Het heeft voordelen voor de passagier die zijn ticket niet meer kan verliezen, maar het wel makkelijker kan wijzigen. Een elektronisch ticket kan via het internet, de telefoon en de reisagent geboekt worden. SNBA is van plan het gebruik ervan aan te moedigen. Wie voortaan toch nog een papieren ticket wil, zal daarvoor een toeslag van vermoedelijk 15 euro moeten betalen. SN Brussels volgt daarmee het voorbeeld van maatschappijen als British Airways en Continental Airlines die dergelijke penalisatie al eerder aankondigden op de Belgische markt, tot groot ongenoegen van de Vereniging van Vlaamse Reisbureaus (VVR).

Het is niet het enige middel waarmee de luchtvaartsector probeert zijn operationele kosten naar beneden te brengen. Eveneens vanaf 1 januari schaft SN Brussels de commissie aan de reisagent af. Vandaag krijgt die nog 7 procent op elk verkocht ticket, andere maatschappijen betalen nog meer. In het zog van SNBA volgden Lufthansa, Air France, British Airways en andere grote maatschappijen. De reisagent zal dus verplicht zijn een transactievergoeding aan te rekenen op elk uitgegeven ticket. Virgin Express en VLM Airlines gaan wel door met het commissiesysteem, net als de chartermaatschappijen TUI Airlines Belgium en Thomas Cook Airlines. GUM

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud