Senior writer

De onverwachte pakjespiek is een stresstest voor Bpost. Eén waarin het overheidsbedrijf jammerlijk faalt.

Omdat de brievenpost gestaag vermindert, zet het Belgische postbedrijf al een poos sterk in op het bezorgen van pakjes. Het is een business met meer groeiperspectieven, ook wegens de opmars van e-commerce.

Maar nu de e-commerce piekt door de coronacrisis en niet-essentiële winkels verplicht sluiten, laat Bpost ferme steken vallen. Het bedrijf is niet voorbereid op de grote toestroom van pakjes en kan die maar moeilijk verwerken. Daarom besliste Bpost niet langer alle pakjes aan huis te leveren, maar ze te deponeren aan afhaalpunten waar de bestemmelingen ze moeten afhalen.

Dat maakte een storm van protest los. Bij mensen die een product online kochten, maar nu zelf op zoek moeten naar hun pakje. Bij bedrijven die voor de leveringen van online bestelde goederen rekenden op de service van Bpost. En uit politieke hoek, want Bpost is een overheidsbedrijf. Minister van Overheidsbedrijven Petra De Sutter (Groen) dringt erop aan dat Bpost maatregelen neemt om alle pakjes aan huis te bezorgen.

Een bedrijf moet snel kunnen inspelen op onverwachte gebeurtenissen, zeker als die belangrijke opportuniteiten inhouden.

Voor een bedrijf dat in België de marktleider wil zijn in pakjesbezorging, maakt Bpost dezer dagen een slechte beurt. Het toont zich geen betrouwbare partij voor de online handelaars die Bpost als logistieke partner kozen. Dat kan ze doen twijfelen om met Bpost voort in zee te gaan. Voor de commerciële reputatie van het postbedrijf is dat een kwalijke zaak.

Bpost zegt verrast te zijn door de toevloed aan pakjes. Een bedrijf moet snel kunnen inspelen op onverwachte gebeurtenissen, zeker als die belangrijke opportuniteiten inhouden. Maar als overheidsbedrijf mist Bpost voor een stuk de flexibiliteit om dat te doen.

Maar er zijn zeker ook verzachtende omstandigheden. Toen de overheid begin november opnieuw een sluiting van de niet-essentiële winkels oplegde, lag dat niet in de lijn van de verwachtingen. Bpost, dat zich had voorbereid op een drukkere eindejaarsperiode voor pakjes, werd zo in snelheid genomen.

Les

Snel opschalen is niet zo eenvoudig. Het hele logistieke apparaat moet dat kunnen verwerken: het sorteercentrum, de vloot van bestelwagens, het extra personeel. En kan je van een bedrijf verwachten dat het zware investeringen doet om een uitzonderlijke piek op te vangen? Als de regering vrijdag bijvoorbeeld beslist dat de niet-essentiële winkels hun deuren weer mogen openen, zal dat druk van de pakjesketel nemen.

Ook andere bezorgers hebben het lastig om de pakjesstroom te verwerken. Bpost is niet de enige kluns in de klas. Er moet dan ook geen drama van worden gemaakt. Er zijn in deze coronacrisis ergere dingen dan dat de levering van een pakje op zich laat wachten of dat je er een eindje om moet.

Maar het is wel een les waar Bpost lering uit moet trekken. Als het bedrijf de ambitie heeft om de Belgische pakjeskampioen te zijn, moet het zich zo organiseren dat bij onverwachte pieken het snel kan schakelen. Anders maakt het de weg vrij voor zijn concurrenten.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud