Te snelle capitulatie

De activistische aandeelhouders van Ahold hebben maar enkele maanden nodig gehad om het management van het Nederlandse supermarktconcern op de knieën te dwingen. De 'strategische review' die Ahold gisteren presenteerde, komt in grote mate tegemoet aan de eisen die de hefboomfondsen Centaurus en Paulson hadden gesteld.

(tijd) De Amerikaanse groothandelsdivisie US Foodservice - goed voor een derde van de omzet van de groep - wordt verkocht, samen met nog enkele andere onderdelen. Dat moet zowat 4 miljard euro opbrengen. De helft daarvan wordt gebruikt om de schuldenlast te verminderen, de andere helft wordt op de een of andere manier uitgekeerd aan de aandeelhouders.

Ahold snijdt zich diep in het eigen vlees om de honger te stillen van de bloedhonden waardoor het werd opgejaagd, in de hoop dat ze dan zullen afdruipen.

Door de druk die de hefboomfondsen op Ahold hebben gezet, is het aandeel dit jaar al 30 procent in waarde gestegen. En nu krijgen de aandeelhouders er binnenkort nog een mooie uitkering bovenop. Misschien volstaat dat voor Paulson en Centaurus. Het zijn immers 'zwerfkapitalisten', ongeduldige kortetermijnbeleggers die voortdurend van de een naar de andere onderneming springen op zoek naar snelle winsten.

Het is opmerkelijk dat enkele aandeelhouders met een beperkt belang - de twee hefboomfondsen hebben samen 6,4 procent in Ahold - het management van een bedrijf zo kunnen terroriseren. Dat komt natuurlijk omdat Ahold een gemakkelijke prooi was: een ondermaats presterend bedrijf, met een onduidelijke strategie.

Dat de hefboomfondsen het management van Ahold hebben wakkergeschud, is een goede zaak. Daar profiteren alle aandeelhouders van. Niettemin kan de vraag worden gesteld of gedelegeerd bestuurder Anders Moberg en zijn team niet te vlug gecapituleerd hebben. De herstructurering die ze gisteren voorstelden, lijkt in de eerste plaats te zijn ingegeven door de wens de lastige hefboomfondsen zo snel mogelijk kwijt te spelen. Maar welk perspectief bieden ze voor de onderneming? Waar willen ze dat Ahold bijvoorbeeld binnen vijf jaar staat? De antwoorden op die vragen ontbreken.

2 miljard euro keert Ahold uit aan zijn aandeelhouders. Geld dat de supermarktketen eigenlijk hard nodig heeft om te investeren in zijn winkels, om die beter en rendabeler te maken.

Het management van Ahold heeft de kans gemist een eigengereide strategie uit te werken, abstractie makend van de kortetermijnbelangen van de hefboomfondsen. Gebrek aan durf? Of onkunde? De ervaring leert nochtans dat aandeelhouders een duidelijke en volgehouden strategie wel degelijk naar waarde kunnen schatten, ook al zijn de resultaten daarvan niet onmiddellijk zichtbaar. Een grondige renovatie levert op termijn immers meer op dan snel oplapwerk.

De maatregelen die Ahold gisteren voorstelde, zijn teleurstellend. Of zijn ze dan toch alleen bedoeld om het pad te effenen voor een fusie met Delhaize?

Stefaan Michielsen

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud