Advertentie

'The Lord of the Rings' geeft toerisme naar Nieuw-Zeeland duw in de rug

(tijd) - De filmtrilogie 'The Lord of the Rings' bezorgt Nieuw-Zeeland een economische bonanza van formaat. Buitenlandse toeristen bezoeken massaal het land om er de landschappen te bekijken waar de trilogie werd gefilmd. Ook de interesse van de Belgen voor Nieuw-Zeeland groeit. Dankzij 'The Lord of the Rings' is Nieuw-Zeeland uitgegroeid tot een wereldcentrum van de filmindustrie.

'Gefilmd in het spectaculaire en erg diverse landschap van Nieuw-Zeeland, kan 'The Lord of the Rings' de komende jaren een belangrijk instrument zijn voor promotie en (het aantrekken van) investeringen. De trilogie onderstreept de pracht van ons land en de creatieve talenten van zijn inwoners. Nieuw-Zeeland zal in veel manieren profiteren van het succes van de film.' Helen Clark, toen en nu premier van Nieuw-Zeeland, sprak deze profetische woorden in 2001 uit.

Clark kreeg gelijk. Nieuw-Zeeland profiteert volop van wat de 'Frodo-economie' heet, genoemd naar het hoofdpersonage van de trilogie. De regering in Wellington vond 'The Lord of the Rings' zelfs zo belangrijk dat zij een van haar leden belastte met alles wat met de film te maken had. Pete Hodgson, de minister van Energie, kreeg dan ook snel de bijnaam van 'The Lord of the Rings'-minister.

De grote winnaar is ongetwijfeld de toeristische sector. De spectaculaire landschappen in de drie delen van 'The Lord of the Rings' - de trilogie werd op 150 locaties in Nieuw-Zeeland gedraaid - vormen een onbetaalbare promotie voor Nieuw-Zeeland. Dat geldt ook voor de honderden miljoenen mensen die de officiële website van 'The Lord of the Rings' de voorbije jaren hebben bezocht.

Het aantal buitenlandse toeristen steeg in 2001 met 6,9 procent en in 2002 met 7,1 procent tot 2,05 miljoen. Dat blijkt uit cijfers van de Wereld Toerisme Organisatie. Het wereldwijde toerisme zakte in 2001 met 0,5 procent en steeg in 2002 met 2,7 procent. 'The Lord of the Rings' verklaart een aanzienlijk deel van dit succes. Minister Hodgson raamt dat 10 procent van de 2,05 miljoen toeristen in eerste instantie kwam om de landschappen te bezoeken waar 'The Lord of the Rings' werd gedraaid.

''The Lord of the Rings' heeft de Belgen vanaf 2001 Nieuw-Zeeland doen ontdekken', zegt Els Verhoest, de zaakvoerder van Aussie Tours uit het West-Vlaamse Staden. Aussie Tours is gespecialiseerd in reizen naar Oceanië. 'Door de landschappen uit de film zijn de mensen zich gaan interesseren in Nieuw-Zeeland.' Verhoest schat de toename van de boekingen voor Nieuw-Zeeland op meer dan 10 procent. De nieuwe brochure Nieuw-Zeeland van Aussie Tours bevat zelfs twee pagina's gewijd aan 'The Lord of the Rings'. 'Mensen die naar Nieuw-Zeeland reizen en het boek hebben gelezen of de films hebben gezien, willen ook wat locaties zien. Maar van begeleide Lord of the Rings-rondreizen is nog geen sprake.'

De directe return voor de overheid van Nieuw-Zeeland is enorm. Die stopte de voorbije jaren ongeveer 7 miljoen Nieuw-Zeelandse dollar (3,7 miljoen euro) in de promotie van Nieuw-Zeeland als de thuis van Tolkiens Midden-Aarde. De toeristen zijn dit jaar goed voor een omzet van 6 miljard NZ-dollar (3,1 miljard euro). Toerisme is na zuivel de tweede exportsector van het land. Als de raming van minister Hodgson klopt, mag het directe effect van 'The Lord of the Rings' worden geraamd op 600 miljoen NZ-dollar per jaar of zowat 0,7 procent van het bruto binnenlands product van Nieuw-Zeeland. Dat is bijna honderdmaal meer dan de initiële investering. Experts verwachten dat de Nieuw-Zeelandse toeristische sector nog jaren zal profiteren van het epos.

Het Nieuw-Zeelandse bureau voor de statistiek heeft in het verleden meermaals gewezen op de positieve impact van 'The Lord of the Rings' op de economische groei. Het BBP van Nieuw-Zeeland groeit dit jaar met 2,7 procent, een van de hoogste cijfers van de 30 landen van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO), na 4,2 procent in 2002. Voor volgend jaar verwacht de OESO een groei van 3,1 procent.

Op het hoogtepunt van de opnames zorgde 'The Lord of the Rings' voor 20.000 banen, gaande van acteurs, figuranten, kostuummakers en de opnameploeg tot de horeca. Het gros van deze tewerkstelling ging naar Nieuw-Zeelanders. Het grootste deel van de productiekosten van The Lord of the Rings, ruim 500 miljoen NZ-dollar (265 miljoen euro), bleef eveneens in Nieuw-Zeeland.

De première van deel drie, 'The Return of the King', in de Nieuw-Zeelandse hoofdstad Wellington was goed voor een omzet van 7 tot 12 miljoen NZ-dollar.

Er kwamen zowat 100.000 mensen opdagen. Volgens de reclamejongens komt de enorme media-aandacht voor deel drie overeen met 25 miljoen NZ-dollar in gratis reclame voor Nieuw-Zeeland.

Nieuw-Zeeland is dankzij 'The Lord of the Rings' uitgegroeid tot een wereldcentrum van de filmindustrie. De sector is goed voor ruim 30.000 banen. 'Peter Jackson en 'The Lord of the Rings' hebben Nieuw-Zeeland en de Nieuw-Zeelandse filmindustrie op de wereldkaart gezet', meent Louise Baker, de directeur van Film New Zealand. Peter Jackson is de regisseur van 'The Lord of the Rings'. Nieuw-Zeeland is 'het meest sexy filmland in de wereld', zegt filmcriticus Ian Nathan in The Times.

De Nieuw-Zeelandse fjorden, bergen, regenwouden, akkerlanden, meren, kokende modderpoelen, witte stranden en ruige kusten charmeren menig regisseur. Sinds 1977 werden 150 bioscoopfilms in Nieuw-Zeeland gedraaid. Het gaat onder meer om bekende films als 'Vertical Limit', 'The Piano', 'The Last Samurai', 'Perfect Strangers', 'Whale Rider' en 'King Kong', het volgende project van Jackson. Nieuw-Zeeland vormde ook het decor voor de tv-series 'Xena', 'Power Rangers', 'Hercules'.

Zelfs de Nieuw-Zeelandse post profiteert van de Frodo-economie. Een set van zes postzegels met landschappen uit de film was snel uitverkocht. De belangstelling, vooral uit het buitenland, was viermaal groter dan normaal.

Carl PANSAERTS

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud