Tony Gram neemt 25 procent in Think-Media

(tijd) - De Antwerpse zakenman Tony Gram neemt een belang van 25,79 procent in de mediagroep Think-Media. Door afspraken met enkele andere aandeelhouders verwerft hij de effectieve controle over de groep. Gram moet zo snel mogelijk bestuurder en voorzitter worden van de groep, die vorig jaar een nettoverlies leed van 4,27 miljoen euro. In maart zei de groep nog dat het jaarverlies 2,5 miljoen euro bedroeg.

Tony Gram bouwt zijn belang in Think-Media op door een kapitaalverhoging van 1,74 miljoen euro en de overname van 8,37 procent van de voormalige topman Maurice de Velder. Die zit sinds 22 april in voorlopige hechtenis op verdenking van valsheid in geschrifte, koersmanipulatie, witwaspraktijken en inbreuken op de transparantiewetgeving. De Velder nam op 18 april ontslag uit al zijn functies bij Think-Media. Het mediabedrijf is eigenaar van De Vrije Pers, uitgever van de mannenbladen P-Magazine en Ché, en van het affichagebedrijf Business Panel, en heeft de helft van de aandelen van de particuliere radiozender 4FM in handen.

Sinds het vertrek van De Velder probeert de groep, in samenwerking met de revisor, hard te werken aan meer transparantie. Dat zorgt voor enkele ingrepen in de boeken van 2001, waardoor Think-Media een nettoverlies van 4,27 miljoen euro incasseert. Eind maart kondigde de groep nog een jaarverlies van 2,56 miljoen euro aan.

'Drie ingrepen zijn verantwoordelijk voor het grotere verlies', verduidelijkt secretaris-generaal Frank van Damme. 'We hebben ons belang in het Nederlandse Think-Media Partners afgeschreven en een prijskorting van 600.000 euro toegestaan aan de kopers van onze vastgoedpoot DB Invest. Dat is samen al 1 miljoen euro. Bovendien consolideerden we het faillissement van Djungo Productions nu aan 100 procent, in plaats van 50 procent. Dat is nog eens 1 miljoen euro.'

De ingrepen waren volgens Van Damme noodzakelijk om de boekhouding van de groep weer transparant te maken. Het verslag van de commissaris-revisor was immers vernietigend. 'Maar die had toen nog geen weet van de gesprekken met meneer Gram. Die gesprekken zijn pas vrijdag helemaal afgerond. Daarom maakt de revisor er ook melding van dat dit een element is dat de situatie van de groep opnieuw kan verbeteren. Ook hij blijft overtuigd van de waarde van het bedrijf, maar hij heeft nog steeds enkele bedenkingen bij de waardebepaling van sommige participaties.'

Is dit een vernieuwde start voor het bedrijf, dat sinds de toekenning van de licentie aan 4FM kreeg af te rekenen met felle kritiek? 'Het is alleszins het bewijs dat de groep waarde heeft en nu de kans krijgt om dat te bewijzen', meent Van Damme. Gram zelf was gisteren niet meer bereikbaar, maar stuurde via Think-Media wel een persbericht waarin hij zegt dat Think-Media alles heeft om uit te groeien tot een succesvolle mediagroep.

Volgens Van Damme lag het initiatief voor de intrede van Tony Gram bij voormalig bestuurder Maurice de Velder. De Velder heeft nu nog een belang van 31,52 procent in de groep.

De intrede van Gram zorgt er bovendien voor dat Think-Media er zeker van is dat Mangrove, de koper van de vastgoedpoot, de resterende 3,77 miljoen euro betaalt. De 5,5 miljoen euro die de komst van Gram op die manier oplevert, garandeert volgens Think-Media de continuïteit van de groep.

DV

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud