UEFA verkoopt Champions League aan twee televisiezenders per land

(tijd) - De Europese voetbalbond UEFA verkoopt de rechten op de Champions League, de belangrijkste internationale voetbalcompetitie, vanaf 2003-2004 aan twee zenders per land. Het komende voetbalseizoen is dus het laatste waarin de openbare omroep VRT als enige Vlaamse zender over de beelden beschikt. De UEFA verkoopt vanaf 2003 samen met de clubs ook de rechten voor internet, mobilofonie van de derde generatie, dvd en zelfs radio.

De nieuwe regeling voor het exploiteren van de mediarechten van de Champions League is het gevolg van de bezwaren van de Europese Commissie tegen het bestaande systeem. De Commissie meent dat de huidige regeling indruist tegen de concurrentieregels, omdat de competitie tussen tv-zenders wordt uitgesloten en omdat de deelnemende voetbalclubs niet de kans krijgen zelf de commerciële vruchten te plukken van hun plaatsing voor het kampioenenbal.

Daar komt vanaf het seizoen 2003-2004 dus verandering in. De Europese Commissie ging akkoord met een nieuw voorstel van de UEFA en publiceerde de bepalingen deze week in het officiële Publicatieblad van de Europese Gemeenschappen. Als er tegen halfweg september geen bezwaren worden geopperd, zijn de regels definitief van kracht.

De UEFA gaat de beelden niet langer exclusief verkopen aan een zender per land, maar twee paketten per land aanbieden voor rechtstreekse uitzendingen. Zo'n pakket bestaat uit twee wedstrijden per speeldag, een match op dinsdag en een op woensdag. De twee paketten zijn goed voor 61 Champions League-wedstrijden van de 157. Bij de zenders moet minstens één open net zijn, maar ook betaalzenders kunnen voortaan meedingen naar een pakket met rechtstreekse wedstrijden. Concreet kan een wedstrijd dus te zien zijn op een openbare zender als VRT of VTM, terwijl een andere op Canal Plus te volgen is. Maar de paketten met rechtstreekse uitzendingen kunnen ook naar twee open netten gaan, in het Vlaamse geval VRT, VTM en/of VT4. De tv-deals gelden maximum drie jaar.

De resterende wedstrijden die niet rechtstreeks worden uitgezonden, kan UEFA verkopen aan betaalzenders, desnoods voor pay-per-viewuitzendingen. Als die matchen een week na de loting voor de eerste groepsronde niet zijn verkocht, verhuist het recht om ze te verkopen naar de clubs. Die kunnen dan zelf een deal afsluiten voor hun drie thuiswedstrijden.

Helemaal nieuw is dat UEFA ook de rechten voor nieuwe media vastlegt. De wedstrijden zijn voortaan ook te zien op internet. Op de UEFA-site komt een programma met alle beelden van de afgelopen speeldag, terwijl de clubs alleen de wedstrijden waarin ze zelf spelen op hun clubwebsite kunnen aanbieden. Rechtstreeks mag de match ook in audio op het internet worden aangeboden. En dat heeft dan weer gevolgen voor de radiozenders, die vanaf 2003-2004 eveneens moeten betalen om de wedstrijden live te kunnen volgen. Er staat evenwel geen limiet op het aantal radiozenders dat een wedstrijd brengt.

Een gelijkaardig systeem is er voor de mobilofonie van de derde generatie. UEFA brengt een audio- en video-aanbod per speeldag, de clubs kunnen hun eigen wedstrijden draadloos aanbieden aan de eigen supporters. En na afloop van het Champions League-seizoen krijgen de clubs eveneens het recht de beelden van hun wedstrijden op te nemen in een seizoensoverzicht dat via video, dvd of cd-rom wordt aangeboden. Tot nu was dat verboden.

DV

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud