Uitdager van busbouwers heet King Long

(tijd) - Op de tweejaarlijkse busbeurs Busworld in Kortrijk staan voor het eerst twee bussen van een Chinese fabrikant. Toch gelooft niet iedereen dat de busbouwer King Long de Europese markt meteen verovert. 'De Japanners hebben dat ook eens geprobeerd, en het is ze nooit gelukt.'

Van de 320.000 bussen die dit jaar wereldwijd gebouwd worden, zullen er 25.000 uit West-Europa komen. China zal op zijn eentje goed zijn voor liefst 88.000 bussen. Dat is de inschatting van Luc Glorieux, de organisator van Busworld dat vandaag zijn deuren opent. Met een oppervlakte van 35.000 vierkante meter is het Kortrijkse evenement het grootste bussalon ter wereld.

Glorieux kent de markt voor bussen, en hij kent ook de Chinezen. Naast Busworld Kortrijk organiseert hij al een paar jaar Busworld Sjanghai, een gelijkaardige beurs in China. Ook Busworld Lagos (Nigeria) en Busworld New Delhi (India) zijn organisaties van de West-Vlaming. 'De groei van China is evenwel met niets te vergelijken', zegt Glorieux. 'Ook voor de export hebben ze sterke troeven. Er zijn niet alleen hun zeer lage loonkosten, maar ze hebben ook een sterke gedrevenheid om kwaliteitsproducten af te leveren.'

Naast China noemt Glorieux ook India en Brazilië sterke groeimarkten voor busbouwers. 'Het is simpel: de sector groeit in alle landen met een bevolkingsexplosie en de scherpe mobiliteitsproblemen', zegt hij.

Niet alleen Glorieux vindt dat. Ook de twee Belgische busbouwers Van Hool en VDL Jonckheere doen goede zaken in landen die op het eerste gezicht niet de meest welvarende zijn. Van Hool voert liefst 80 procent van zijn productie uit. De belangrijkste exportmarkten zijn nog wel de Verenigde Staten, maar Van Hool levert ook aan landen als Algerije en Angola waar geen plaatselijke producenten zijn. Voor het Nederlandse VDL Bus & Coach, het moederbedrijf van Jonckheere, zijn de groeimarkten Zuid-Afrika, Ethiopië en Ghana. Ook daar zijn geen grote plaatselijke busfabrikanten. Bij Van Hool in Koningshooikt en Bree werken samen 4.500 mensen. Dat is tien keer zoveel als bij Jonckheere in Roeselare.

Naast de ontwikkelingslanden groeit ook de Oost-Europese markt. De grote fabrikanten weten dat. Het Duitse MAN en het Zweedse Volvo hebben allebei al een fabriek in Polen. MAN en het Duitse Mercedes-Benz hebben fabrieken in Turkije. Omgekeerd is het Turkse Temsa met een grote stand aanwezig op Busworld. Glorieux speelt met het idee om Busworld te lanceren op de Oost-Europese markt: 'Vermoedelijk starten we met een beurs die afwisselend in Oekraïne en in Turkije zal plaatsvinden.'

In West-Europa blijft de markt stabiel. 'De busverkopen zitten hier al een aantal jaren tussen de 24.000 en de 25.000 stuks per jaar', zegt algemeen directeur Rik Pronk van de Nederlandse busbouwer VDL Bova, een zusterbedrijf van VDL Jonckheere. 'De verwachting is dat dat minstens tot 2008 zo blijft. Wel denken we dat het aantal lijnbussen zal toenemen ten koste van de touringcars, doordat veel overheden investeren in lijnbussen.'

De touringcars hebben hinder van de goedkope vliegtarieven. 'Wie voor 19 euro naar Zuid-Spanje kan vliegen, gaat niet op een bus zitten', weet Pronk.

VDL en Van Hool tonen in Kortrijk hoe ze een deel van de vliegtuigtoeristen willen terugwinnen. Ze trekken daarbij de kaart van de pure luxe. Zo stelt VDL een touringcar voor waar elke passagier een breedbandinternetverbinding heeft, en een plat beeldscherm. 'Onze doelgroep is de toerist die zes dagen naar de Loire gaat. Die verwacht dit soort comfort', zegt Pronk.

Ook Van Hool mikt op de klant die maatwerk wil. 'We bouwen ook graag een grotere reeks bussen, maar onze specialiteit blijft toch de bus op maat voor de veeleisende klant', zegt Goffin. Export naar China doet Van Hool niet. 'Tegen de lage loonkosten van de massaproducenten uit het Verre Oosten kunnen wij niet op, tenzij we zelf ter plaatse zouden gaan produceren. En dat doen we niet. Wij kiezen ervoor de tewerkstelling hier te houden.'

'Ik heb natuurlijk geen glazen bol, maar ik zie de Chinezen hier toch niet direct doorbreken', zegt Goffin. 'De Japanners hebben dat hier ook ooit geprobeerd, en het is ze nooit gelukt. Intussen staan de twee Chinese King Longs uitdagend op de busbeurs in Kortrijk. Net als Goffin verwachten de meeste waarnemers niet dat we morgen allemaal per King Long naar het werk rijden. Maar de Chinese aanwezigheid is wel symbolisch. Of zijn de King Longs onveilige vehikels, zoals de Chinese auto Jiangling Landwind die onlangs door de mand viel in een Duitse crashtest? 'Geenszins', meent organisator Glorieux: 'De veiligheid is verzekerd. Ze zijn daarop uitvoerig getest in Engeland.' Over de kwaliteit van de King Longs kan Glorieux nog geen definitieve uitspraken doen.

Busworld loopt van vandaag tot 26 oktober in de expohallen van Kortrijk.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud