Van Gansewinkel wil financiële steun voor Marpobel

SOERENDONCK (tijd) - Het Nederlandse milieubedrijf Van Gansewinkel wil niet voort investeren in Marpobel, het ontvangstbedrijf voor scheepsafval in Antwerpen. Het bedrijf eist ook een financiële tegemoetkoming voor de reeds geleden verliezen. Die zijn opgelopen tot 8 miljoen euro. Van Gansewinkel en het Limburgse milieubedrijf Magiels investeerden samen al voor 16 miljoen euro in Marpobel en zijn ieder voor 50 procent eigenaar.

Europa verplicht elk land een ontvangst- en verwerkingsinstallatie te bouwen voor scheepsafval, dat nu nog voor 80 procent in de oceanen wordt gedumpt. Magiels en Van Gansewinkel investeerden in zo'n installatie in Antwerpen. Omdat de EU-regelgeving hierover niet tijdig werd toegepast, werd die installatie weinig benut, zegt Ruud Sondag, de voorzitter van de groepsdirectie van Van Gansewinkel in Soerendonck. Marpobel ontving en verwerkte vorig jaar het afval van 1.500 schepen. Dit is veel te weinig om rendabel te zijn, zegt Sondag. Het break-evenniveau ligt tussen 2.500 en 3.000 schepen.

Vlaanderen kondigde intussen aan dat het alle schepen nog voor de zomer gaat verplichten een borg te betalen bij het binnenvaren van een haven. Die borg krijgen ze pas terug wanneer ze kunnen aantonen hun afval te hebben afgestaan. Die regeling zal de aanvoer van scheepsafval drastisch verhogen. Het Antwerps Havenbedrijf maande Marpobel daarom aan zijn capaciteit sterk te vergroten. Het verwacht dat tot eind dit jaar minstens 5.000 schepen zich aanbieden. Tot nu is Marpobel de enige verwerkingsinstallatie.

'Op de eis tot capaciteitsuitbreiding kunnen we onmogelijk ingaan. De verliezen liepen al te hoog op. Het Havenbedrijf moet financieel bijspringen', zegt Sondag. Indien Antwerpen geen steun kan of mag bieden, wil Sondag bij het Vlaams Gewest aankloppen voor steun.

In Rotterdam kocht het plaatselijke havenbedrijf een van de twee installaties, die van het Franse Sita, uit opdat de andere installatie, van AVR, wel rendabel kon worden. 'Het havenbedrijf van Rotterdam betaalde 6,5 miljoen euro aan Sita', zegt Sondag.

'De investeringen voor de ophaling en verwerking van scheepsafval terugverdienen, is moeilijk omdat alle landen andere regels hanteren. Zo kunnen de schepen in Hamburg en Amsterdam hun afval zelfs gratis afgeven. In die sfeer van ongelijke concurrentie tussen de havens is een financiële tegemoetkoming in Antwerpen niet te veel gevraagd', vindt Sondag. VDB

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud