VLM Airlines stevent af op zesde winstjaar

ANTWERPEN (tijd) - VLM Airlines boekte in 2002 voor de vijfde keer op rij winst. 'En dit jaar zal het resultaat nog beter zijn', zegt voorzitter en aandeelhouder Jaap Rosen Jacobsen. In de schaduw van Virgin Express en SN Brussels Airlines legt de regionale luchtvaartmaatschappij uit Antwerpen een bescheiden, maar rendabel parcours af. Grootse plannen worden niet aangekondigd, wel meer efficiëntie en productiviteit. VLM viert op 17 mei de tiende verjaardag van zijn eerste vlucht.

Algemeen directeur Johan Vanneste en voorzitter Jaap Rosen Jacobson ogen erg ontspannen. Dat verbaast ook niet. Terwijl de meeste luchtvaartmanagers niet meer weten van welk hout pijlen te maken, fladdert VLM al voor het vijfde jaar op rij met winst door het West-Europese luchtruim. En ook dit jaar zal weer met zwarte cijfers geschreven worden. 'Het eerste kwartaal hebben we 10 procent meer reizigers vervoerd en ook onze opbrengst per beschikbare zetel is gestegen', zegt financieel directeur Rony Timmermans, die eind vorig jaar overkwam van Virgin Express. Vanneste was tot na de zomer van 2002 aan de slag bij SN Brussels Airlines, hij is in twee jaar tijd de vierde algemeen directeur.

'Dat was niet gepland, maar nu is een periode van stabiliteit aangebroken', voorspelt Jacobson. De 53-jarige Nederlander werd in de zomer van 1996 de enige aandeelhouder van VLM Airlines, dat drie jaar eerder in gang werd gezet door Freddy van Gaever. Jacobson zei toen dat hij voor lange tijd aandeelhouder zou blijven en dat VLM geen tijdelijke belegging was. Hij heeft woord gehouden, maar vandaag is hij iets voorzichtiger: 'Niets is voor eeuwig, aandeelhouders niet, personeelsleden niet. Maar ik ben niet bezig een koper te zoeken voor VLM, evenmin ben ik van plan mijn betrokkenheid bij de maatschappij te verminderen'. Jacobson heeft daar ook niet echt reden toe.

In 2002 boekte VLM Airlines een nettowinst van 465.000 euro op een omzet van 60,6 miljoen. Dat lijkt op het eerste gezicht peanuts. 'Ik vind dit een voortreffelijk resultaat in een jaar vol bedreigingen, in een erg competitieve markt waarbij hard strijd werd geleverd voor de bestaande en voor nieuwe passagiers', reageert Jacobson. Een nettomarge van driekwart procent is niet veel, maar als het rendement op het geïnvesteerde kapitaal als criterium genomen wordt, is het verhaal heel anders. Dan gaat het om 9,5 procent en daar kunnen obligaties en kasbons niet aan tippen. Op lange termijn streeft Jacobsen een rendement tussen 10 en 15 procent na.

Dit jaar denkt VLM het dus nog beter te doen door een verhoging van de productiviteit en een efficiëntere werking. 'We willen de productiviteit met meer dan 10 procent opkrikken', zegt Vanneste. Het vliegend personeel wordt geacht 80 uur te vliegen per maand. Sommigen halen dat, maar anderen zitten daar een heel eind onder. 'Dat is niet hun schuld, maar dat heeft te maken met ons netwerk', zegt Vanneste. Het inleggen van driehoeksvluchten, het opvoeren van de frequentie met middagvluchten en extra opdrachten voor de charterafdeling zijn mogelijke remedies. 'Het project is pas gestart, we hopen het tegen het einde van dit jaar te kunnen implementeren', zegt Vanneste.

Charteractiviteiten worden steeds belangrijker voor VLM. 'Ze zijn nu al goed voor 10 procent van de omzet', vertelt Vanneste, en voorzitter Jacobson vermoedt dat ze proportioneel zwaarder doorwegen in de winst. Vanneste: 'We hebben nogal wat 'grondtijd' in de weekends, omdat we toch in eerste instantie een zakenluchtvaartmaatschappij zijn, die proberen we zo goed mogelijk op te vullen. Deze week is VLM weer van start gegaan met een programma op het Kanaaleiland Jersey vanuit Antwerpen, Brussel, Rotterdam en Manchester. 'Met de crisis in de sector van de verre reizen neemt de belangstelling van touroperators voor deze bestemming toe', zo verzekert Vanneste.

Om de inkomsten te optimaliseren gaat VLM dit jaar ook een yield management systeem installeren. De reservatie is al deels geautomatiseerd, het beheer van de inkomsten en de prijsvorming niet. Dat gaat dus veranderen. 'We gaan van een statisch naar een meer dynamisch systeem', zegt Jacobson. Stichter Van Gaever zwoer destijds bij een eenvoudige tarievenstructuur en Jacobson wil dat niet helemaal opgeven. 'Vergeet niet dat we jarenlang beter hebben gepresteerd dan maatschappijen die wel een yield management systeem hadden.' Maar de combinatie van ervaren managers met een gesofistikeerd systeem kan het verschil maken, zoals Ryanair al duidelijk heeft aangetoond.

Einde vorig jaar lanceerde VLM een nieuwe tarievenstructuur met als belangrijkste innovatie de mogelijkheid om enkele vluchten te boeken. Een initiatief dat is overgewaaid uit de sector van de budgetmaatschappijen en dat intussen ook is overgenomen door een aantal groten zoals SAS en ook door SN Brussels Airlines.

VLM werkt vooral in een niche, heeft dus minder last van directe concurrenten. Ook niet van Ryanair dat volgende maand begint te vliegen tussen Oostende en Londen. Maar Vanneste is niet te spreken over de bijzondere voorwaarden die de Ieren krijgen. 'Wij willen graag dezelfde condities, Antwerpen is net als Oostende een luchthaven die beheerd wordt door de Vlaamse overheid.' Vanneste heeft daarvoor contact genomen met verschillende kabinetten, waaronder dat van minister van Mobiliteit Bossuyt. 'We zullen dit dossier hardnekkig opvolgen', zegt hij. 'In dit stadium hanteren we nog geen oorlogstaal', zegt Jacobson, 'maar het is duidelijk dat we ons niet met een kluitje in het riet laten sturen.'

De opbrengsten van VLM stegen het vorige boekjaar van 52,53 naar 60,58 miljoen euro. De operationele kosten volgden dezelfde trend, waardoor het bedrijfsresultaat slechts lichtjes steeg van 1,21 naar 1,26 miljoen euro. In tegenstelling tot 2001 boekte VLM in 2002 geen uitzonderlijke winsten. Daardoor daalde de nettowinst van 1,40 naar 0,47 miljoen euro. De opeenvolgende winstjaren hebben het eigen vermogen opgekrikt tot 8,02 miljoen euro op een balanstotaal van 20,06 miljoen. Dat eigen vermogen bevat wel een achtergestelde lening uit de VLM-groep. De onderneming had einde 2002 slechts 1,08 miljoen euro schulden bij de banken. De onderneming beschikt op 31 december over 2,81 miljoen cash.

Guido MEEUSSEN

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud