Windows Live in februari in België beschikbaar

(tijd) - De nieuwe softwaredienst Windows Live van de Amerikaanse groep Microsoft is vanaf februari 2006 ook in ons land beschikbaar. Op Office Live is het nog wat langer wachten. Bruno Segers, de algemeen directeur van Microsoft Belgium, onderstreept dat Windows Live niet het einde van Microsofts portaalsite MSN betekent.

Microsoft kondigde dinsdagavond twee nieuwe softwarediensten aan die het internet een prominentere rol geven in het businessmodel van de softwaregigant. 'Windows Live en Office Live moeten gezien worden als een extra dimensie bovenop de bestaande programma's Windows en Office', licht Bruno Segers toe.

Microsoft is altijd aan de trage kant geweest met het inschatten van nieuwe technologische trends. Het antwoord op de webbrowser van Netscape liet in de jaren negentig al te lang op zich wachten. Hetzelfde geldt voor de Java-programmeeromgeving die Microsoft pareerde met zijn eigen .Net.

'Het standpunt van Microsoft is altijd geweest dat je er met een nieuwe technologie moet staan wanneer de markt een zekere maturiteit heeft bereikt', pareert Segers die kritiek. 'Steve Ballmer, onze gedelegeerd bestuurder, zegt daar het volgende over. 'First to cool', de eerste zijn om op een nieuwe trend te springen, is leuk maar niet cruciaal. 'First to market', de eerste met een commercieel product zijn, is al iets belangrijker. Maar wat superbelangrijk is, is 'first to dollar': er staan wanneer de gebruikers bereid zijn te betalen voor een nieuwe technologie.'

Windows Live, dat in februari ter beschikking komt in België, creëert een gepersonaliseerde digitale omgeving waar de gebruiker terechtkan voor e-mail, instant messaging en real time nieuws over de meest uiteenlopende onderwerpen. Het enige wat de klant nodig heeft, is Windows XP, een webbrowser en een 'Passport', zeg maar een Microsoft-paswoord waarmee hij zich aanmeldt.

'Dat betekent niet dat MSN verdwijnt', benadrukt Sylvie Irzi, de algemeen directeur van MSN Belgium. 'Het verschil is dat Windows Live een gepersonaliseerde dienst is, terwijl op de MSN-portaalsite de nadruk ligt op voorgeprogrammeerde inhoud. Beide diensten blijven naast elkaar bestaan.'

Via Windows Live probeert Microsoft een zo groot mogelijk deel van de budgetten voor on-linereclame naar zich toe te trekken. Vandaag gaan relatief jonge internetspelers als Google met veel van die advertenties aan de haal, dat tot grote ergernis van Ballmer. Microsoft streeft om dezelfde reden naar een partnership met de internetgigant America Online. Maar ook Google, Comcast en Yahoo! liggen op de loer.

Op Office Live is het nog even wachten. Die nieuwe dienst, die zich richt tot KMO's en kan gezien worden als een aanvulling op het bekende Office-pakket, wordt in februari gelanceerd in de VS. Wellicht volgen landen als België enkele maanden later.

LVA

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud