Zwarte beest

©RV DOC

De mogelijke komst van de Ierse lagekostenmaatschappij Ryanair naar Zaventem betekent dat Brussels Airlines met nog hardere concurrentie af te rekenen krijgt.

Het pad van Brussels Airlines om weer met winstcijfers aan te knopen is met vele stenen bezaaid. De strenge kostenbeheersing die de luchtvaartmaatschappij moet toepassen, leidde vorige week tot een staking van de piloten, met afgelaste vluchten, ongemak voor de passagiers en een gedeukt imago tot gevolg. En nu lijkt Ryanair, het zwarte beest van Brussels Airlines, de maatschappij op haar thuisbasis in Zaventem te komen uitdagen.

De Ierse lagekostenmaatschappij heeft plannen om vanuit Brussel vluchten aan te bieden naar de internationale luchthavens van Rome en Barcelona. Daarmee mikt Ryanair op krek dezelfde passagiers als Brussels Airlines: de zakelijke reizigers. Opererend vanuit Charleroi was Ryanair al een te duchten concurrent voor Brussels Airlines. Als Ryanair naar Zaventem komt, zal de concurrentie nog scherper worden.

Op Zaventem zal Ryanair niet langer belachelijk lage prijzen kunnen afficheren, omdat het de hogere luchthaventaksen zal moeten doorrekenen. Maar dankzij zijn lagere kostenstructuur - als Ierse maatschappij betaalt Ryanair minder sociale lasten voor zijn personeel - moet het toch in staat zijn een stuk onder de tarieven van Brussels Airlines te blijven.

Daarmee moet Ryanair de zakenreizigers kunnen verleiden. Bedrijven die voor hun medewerkers een businesstrip boeken, letten steeds meer op de kosten. De Ierse maatschappij heeft wel de kwalijke reputatie haar passagiers als vee te behandelen. Maar sinds een paar maanden doet Ryanair inspanningen om zijn imago bij te schaven.

Of de zakenreizigers massaal zullen bezwijken voor het sirenenlied van Ryanair valt nog te bekijken. Maar dat de Ierse luchtvaartmaatschappij haar actieterrein probeert uit te breiden, is begrijpelijk. In haar traditionele business - jongeren en (rugzak)toeristen verschepen vanop perifeer gelegen luchthavens - is de groeilimiet immers bereikt.

Bovendien doet Europa moeilijk over de overheidssteun die aan die perifere regionale luchthavens wordt gegeven - en waarvan Ryanair indirect profiteert. De kans is groot dat dat subsidiekraantje over een paar jaar wordt dichtgedraaid. Dus moet de Ierse lagekostenmaatschappij uit een ander vaatje tappen.

Door ook activiteiten in Zaventem te ontplooien, heeft Ryanair bovendien een drukkingsmiddel achter de hand om te garanderen dat het in Charleroi met de nodige egards behandeld blijft. Eerder dit jaar kon Ryanair met veel moeite - en na dreigementen - de Waalse regering afbrengen van haar voornemen een taks van 3 euro te heffen op elk vliegtuigticket. In Charleroi is Ryanair veruit de belangrijkste luchtvaartmaatschappij. Het heeft de Ierse maatschappij hard nodig. Omgekeerd is dat veel minder het geval, zeker als Ryanair de mogelijkheid heeft naar Brussel uit te wijken.

Brussels Airlines dreigt de grootste verliezer van het hele verhaal te worden. Het zal hard moeten knokken voor zijn plekje op de markt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud