Dora Maar, een les in speculatie

Discriminatie is een pril slachtoffer van speculatie. Dat is de les die we trekken uit Dora Maar, een van Picasso's vele minnaressen. Een griezelig portret van Maar ging afgelopen week voor 95 miljoen dollar (75 miljoen euro) onder de hamer. Dat is het op een na hoogste bedrag dat ooit voor een schilderij werd neergeteld.

Het is geen verrassing dat de kunstprijzen in de lift zitten. De meeste soorten activa zagen hun waarde de voorbije jaren stijgen, ondersteund door de algemene toevloed van liquide middelen. De kunst profiteert echter onevenredig van zulke onstuimige tijden. Als de activaprijzen stijgen, worden de rijken nog rijker. Zij kunnen dan nog meer spenderen aan dure snuisterijen om mee te pronken tegenover hun buren.

In de jongste grote speculatieperiode in de late jaren 80 dreef een clubje onschuldige, maar stinkend rijke Japanse verzamelaars de prijzen van impressionistische werken hoger, inclusief die van relatief onbelangrijke stukken. Het hoogtepunt kwam op naam van de Japanse industrieel Ryoei Saito. Hij telde 83 miljoen dollar neer voor Van Goghs 'Portret van Dr. Gachet'.

Veertien jaar later brak Picasso's 'Jongen met een pijp' uit zijn 'roze' periode dat record met een bedrag van 104 miljoen dollar. Twee jaar later werd het schilderij van Dora Maar - een van de vele portretten die Picasso van zijn minnares maakte - naar verluidt gekocht door een Russische oligarch. Hoewel het zeker niet een van zijn beste werken betreft, is de Picasso op zijn minst topkwaliteit. Op lange termijn behouden zijn werken zeker hun waarde.

Dat kan niet gezegd worden van de kunstenaars die nog in leven zijn, en van wie de prijzen een hoge vlucht hebben genomen. De voorbije vijf jaar steeg de Art 100 Index - in de kunstmarkt het equivalent van de Dow Jones - in reële termen met zowat 20 procent. Ter vergelijking: de Contemporary Art 100 Index (index van hedendaagse kunst) dikte over dezelfde periode 50 procent aan. Als er een einde komt aan de hausse, zullen de prijzen voor de hedendaagse kunstenaars die winsten waarschijnlijk inleveren, en mogelijk zelfs meer. Modieuze kenners kunnen dan hun slag slaan.

Lees verder

Advertentie
Advertentie