27 procent meer meldingen van verloren of gestolen bankkaarten

Dat blijkt uit cijfers van Card Stop, de centrale waar kaarthouders telefonisch terechtkunnen voor het blokkeren van verdwenen kaarten. In 5 procent van de gevallen verdwijnt er geld van de rekening waaraan de kaart verbonden is. Dat geld kan ook verdwijnen als de kaart reeds geblokkeerd is.

Card Stop verwerkte tijdens het eerste halfjaar van 2001 zo'n 320.000 oproepen, gemiddeld 54.486 per maand. Dit is 27,3 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Volgens Hugo Tembuyser, commercieel directeur van Bank Card Company (BCC), is die forse stijging deels te wijten aan de toename van het aantal bankkaarten dat in België in omloop is. BCC is verantwoordelijk voor Card Stop. Het aantal kredietkaarten (Visa en Eurocard/Mastercard) steeg het voorbije jaar met meer dan 10 procent tot 2,5 miljoen. Het volume debetkaarten (Bancontact/MisterCash) groeide in 2000 met 11 procent tot 8,8 miljoen stuks.

Maar zelfs als men abstractie maakt van de groei van het aantal kaarten, ligt het aantal meldingen van gestolen of verloren bankkaarten nog altijd 16 procent hoger dan in de eerste jaarhelft van 2000.

Volgens Tembuyser kan die stijging deels verklaard worden door de toegenomen bekendheid van Card Stop. "De dienst bestaat nog maar een kleine vijf jaar, maar we zien dat steeds meer mensen een beroep doen op Card Stop."

Volgens Tembuyser zijn er elk jaar drie piekperiodes waarin kaarten verdwijnen. "De eerste piekperiode valt samen met de eerste dagen van goed weer, het zogenaamde terrasjesweer." Zowel in 2000 als in 2001 bleek de maand maart een zeer goede maand voor terrasjes, met respectievelijk 47.004 en 58.046 meldingen, telkens 10.000 meer dan in de maanden januari en februari. Dit jaar springt ook mei eruit, met een recordaantal van 68.433 telefoontjes.

De vakantiemaanden vormen de tweede topperiode. Vorig jaar bedroeg het gemiddelde voor de periode juni-augustus ruim 50.300 per maand, tegenover een gemiddelde van 44.433 per maand over het ganse jaar. "De eindejaarsperiode vertoont een laatste piek. Gauwdieven zijn dan zeer actief", aldus Tembuyser. November was vorig jaar goed voor 51.432 oproepen.

5 procent van de verdwenen kaarten wordt ook gebruikt. "Het gaat hier zowel om misbruik voordat de kaart geblokkeerd is als erna", zegt Tembuyser. "Dit laatste is mogelijk via gesofistikeerde apparatuur. In dat geval gaat de kaarthouder vrijuit. Wanneer er geld van de rekening verdween vóór de blokkering van de kaart, geldt een franchise van maximaal 150 euro. Dit bedrag moet de houder dus zelf betalen."

In 60 procent van de gevallen zijn zowel de debet- als de kredietkaarten verdwenen. "Dit betekent dat de portefeuille in zijn geheel werd gestolen of verloren ging." Card Stop heeft geen gegevens over de verhouding diefstal/verlies.

BCC probeert kort op de bal te spelen door de kaarthouder zelf op te bellen wanneer er een vermoeden van misbruik is. "We beschikken over systemen die tonen wanneer een kaart abnormaal gebruikt wordt."

KvH

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud