Afgeslankt Opel Belgium mag nieuwe Astra bouwen

De vakbonden van de Antwerpse autoconstructeur kregen woensdag uitleg over de 'krijtlijnen' van Olympia, het herstructureringsplan waarmee Opel-topman Carl-Peter Forster de winstgevendheid wil herstellen. Opel wil zijn jaarlijkse productiecapaciteit in Europa met zo'n 350.000 auto's inkrimpen. Dinsdag vond in het Duitse Rüsselsheim een Europese ondernemingsraad plaats. Woensdag was er overleg in de fabrieken.

Opel, een dochter van General Motors, ziet vooral kans om capaciteit af te bouwen bij de introductie van een nieuw automodel. In 2004 wordt de opvolger van de Astra in productie genomen. Dat verklaart waarom vooral de Astra-fabrieken, waaronder Opel Belgium, moeten inleveren. In Antwerpen moet de capaciteit worden teruggebracht tot 264.000 wagens. "Dat is een verlies van 70.000 eenheden, want nu kunnen we ieder jaar 334.000 auto's maken", zegt Luc van Grinsven van ACV-Metaal.

De forse aderlating is voor de vakbonden moeilijk te verteren. Hoeveel jobs sneuvelen, moet nog blijken tijdens de plaatselijke onderhandelingen. Tevredenheid is er wel over het engagement dat ook de toekomstige Astra naar Antwerpen komt. "Wij willen van de Europese directie weten welke varianten we van de nieuwe Astra mogen bouwen", vertelt Van Grinsven. "Verder eisen we meer garanties qua investeringen. Zolang we niet voldoende antwoorden krijgen, gaan we niet lokaal onderhandelen."

Opel Belgium moet een 'afgeslankte productievestiging' met een volwaardig drieploegensysteem worden. "Het productieproces zal, wanneer dat technisch en qua capaciteit haalbaar is, zijn gebaseerd op een eenlijnssysteem." Gedelegeerd bestuurder Eddy Geysen ziet voor de fabriek nog 'een belangrijke toekomst in het Europese productienetwerk van GM Europe' weggelegd. Hij hoopt op serene en constructieve onderhandelingen.

Voor de bekendmaking van de Olympia-strategie kreeg Opel Belgium bijna 144 miljoen euro (5,8 miljard frank) investeringen toegezegd om weer een tweede model te kunnen produceren. "Wij hopen dat we die centen nog zullen krijgen om te investeren in onze perserij en in meer modelflexibiliteit", zegt Van Grinsven.

DB

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud