Akkoord over 5000 nieuwe jobs bij VW Duitsland

De 5.000 nieuwe jobs worden gecreeerd in een nieuwe assemblagelijn voor kleine bestelwagens. Volkswagen had er aanvankelijk mee gedreigd de lijn in het buitenland op te zetten, als de vakbonden niet instemden met meer gematigde werkvoorwaarden. De arbeiders bij Volkswagen werken slechts 28,8 uur per week, gespreid over vier dagen, en worden 10 tot 15% meer betaald dan het gemiddelde in de Duitse autobranche.

Dezelfde voorwaarden bieden was voor Volkswagen van meet af aan onhaalbaar. De constructeur eiste aanvankelijk dat er 42,5 uur per week zou worden gewerkt. Bovendien zou er zolang moeten gewerkt worden tot een bepaalde bestelling af was. Onder druk van de vakbonden is het uiteindelijk 35 uur geworden. De lonen worden afgestemd op de sector-CAO, maar premies zijn mogelijk. De arbeiders kunnen wel niet verantwoordelijk worden gesteld voor een productiedoel dat niet wordt gehaald tengevolge van machineproblemen.

Het akkoord tussen Volkwagen en IG Metall kwam er onder zware politieke druk. De werkloosheid in Duitsland stijgt al zeven maanden aan een stuk tot 3,864 miljoen in juli. Kanselier Schroeder wil tegen de verkiezingen van volgend jaar het aantal werklozen tot 3,5 miljoen terugbrengen.

Het nu bereikte akkoord bij Volkswagen kan een belangrijke signaalfunctie hebben. Het kan de toon zetten voor de sector-CAO-onderhandelingen van volgend jaar. En die toon is er een van matiging.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud