Antwerpse haven heeft alternatief voor Saeftingedok

De Vlaamse regering besliste op 19 mei 2000 dat Doel tijdelijk nog kon blijven bestaan, totdat een vergunning zou worden afgeleverd voor de bouw van een tweede containerdok, het Saeftingedok. Onder druk van de groenen besliste de Vlaamse regering toen ook dat er naar alternatieven voor het Saeftingedok diende te worden gezocht. Uit een 'leefbaarheidsstudie' bleek immers dat niet de bouw van het Deurganckdok, maar de aanleg van het Saeftingedok de doodsteek voor het polderdorp Doel betekent. Doel loopt dan onder water.

Het Antwerpse havenbedrijf hield de boot lang af, maar onder druk van de Europese regelgeving liet het uiteindelijk toch een studie naar alternatieven voor het Saeftingedok uitvoeren. Inmiddels is een voorstudie klaar waaruit blijkt dat een alternatief wel degelijk een haalbare kaart is, zowel financieel als technisch. In plaats van het nieuwe Saeftingedok te bouwen, kan het Deurganckdok worden verbonden met het Verrebroekdok, dat wordt aangelegd, en het zuidwestelijke gedeelte van het Doeldok. Er zou dan vijf kilometer containerterminal in een getijdedok bijkomen.

Het vooronderzoek moet nog worden uitgewerkt, maar het is een hart onder de riem voor de verdedigers van Doel. Het denkspoor houdt het dorp op de kaart. Het betekent ook een wending in de discussie over het nooddecreet, waarmee het Vlaams Parlement en de Vlaamse regering de bouw van het Deurganckdok uit het juridische moeras willen halen. Volgens het voorstel van nooddecreet, dat juristen voor 162.500 euro (6,5 miljoen frank) uitwerkten, kan een bouwvergunning worden afgeleverd, ongeacht of het gewijzigde gewestplan Sint-Niklaas-Lokeren geschorst wordt, zoals de auditeur van de Raad van State aanbeveelt.

In principe wil een select clubje van Vlaamse parlementsleden morgen al tot een definitieve versie van het nooddecreet komen, maar bij enkele parlementsleden, zeker bij CD&V, groeit het verzet. Op het CD&V-partijbureau kwam het gisteren nog tot hoogoplopende discussies tussen de verdedigers van de belangen van de Antwerpse haven, met Wivina Demeester op kop, en partijgenoten die vinden dat de wetgeving op de ruimtelijke ordening niet mag worden overstemd voor de realisatie van één project. De CD&V-fractie in het Vlaams Parlement moet vandaag de knoop doorhakken.

De meerderheidsfracties kwamen vorige vrijdag nog bijeen op het kabinet van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Steve Stevaert (SP), om in het Doeldossier de standpunten op een lijn te krijgen.

WVDV

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud