Advertentie

AOL Time Warner biedt op AT&T-kabeltv

Het aandeel AT&T krijgt het de jongste maanden zwaar te verduren, en de schuld van de telecomgigant nam vorig jaar met 81 procent toe tot 65 miljard dollar. In juli ging AT&T niet in op een bod van Comcast van 37,1 miljard dollar op AT&T Broadband, de kabelafdeling. Comcast zou een te groot aandeel in de fusiegroep opeisen.

Sindsdien knoopte AT&T-voorzitter Michael Armstrong gesprekken aan met bedrijven als Microsoft en Walt Disney om te investeren in de kabeleenheid, waardoor AT&T wel de meerderheid zou behouden.

Maar nadat John Malone, voorzitter van Liberty Media en een voormalig lid van de raad van bestuur van AT&T op een analistenmeeting zijn mond had voorbijgepraat, raakte bekend dat AT&T aan een oplossing werkt met AOL Time Warner. Beide groepen hebben reeds enkele kabelactiviteiten samen, en een fusie van de twee zou AT&T toelaten een meerderheid van 60 procent in de gezamenlijke groep te behouden.

Volgens The Wall Street Journal zou naast AOL Time Warner, Comcast, Microsoft en Disney ook Cox Communications in de running zijn. Cox is de nummer vijf voor kabeltelevisie in de States en zou voor een investering in AT&T eventueel samenwerken met Disney, schrijft de krant.

AOL Time Warner zou AT&T Broadband willen samenvoegen met zijn dochter Time Warner Cable, waarin AT&T al een partner is. Het grootste obstakel voor een fusie van beide afdelingen lijkt de grootte van de twee bedrijven. Time Warner Cable is met 12,7 miljoen abonnees de nummer twee op het vlak van kabeltelevisie, na AT&T Broadband dat 13,7 miljoen aangeslotenen telt. Comcast is de nummer drie met 8,5 miljoen abonnees. AOL Time Warner maakt volgens analisten de meeste kans omdat het management van AT&T absoluut de meerderheid in een fusiegroep wil behouden, en vooralsnog is AOL de enige groep die instemt met die eis.

Een oplossing voor het concurrentieprobleem zou erin kunnen bestaan dat AT&T Broadband ook andere aanbieders van snelle breedbandtoegang tot het internet toelaat op het kabelnetwerk. AOL Time Warner en rivalen als Yahoo rekenen op de breedbandtoegang tot het internet om nieuwe klanten te lokken.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud