Back-upcentra wapenen financiële instellingen tegen terreurdaden

Voor financiële instellingen is de beschikbaarheid van informatie cruciaal. Op elk ogenblik van de dag moeten klanten weten hoe het met hun portefeuilles staat. De banken moeten weten welke financiële transacties op welke markten tegen welke prijzen plaatsvinden. En de blootstelling aan risico's moet steeds exact kunnen worden becijferd. Voor de klanten en de bank zelf is het daarom cruciaal tijdens crisismomenten zoals een aanslag, een brand of een aardbeving te blijven functioneren.

'Bij ons dupliceert het back-upssysteem in Mechelen voortdurend alle transacties die we in Brussel uitvoeren', stelt Luc Aspeslagh van KBC Securities. 'Er is maximaal 5 minuten vertraging. Enkel voor orders die op het ogenblik van het uitvallen van het systeem worden doorgegeven, kunnen problemen rijzen. Zulke orders kunnen door het systeem worden geannuleerd, maar daar zijn geen financiële risico's voor de klant aan verbonden. Elk jaar doen we een simulatie waarbij het handelsplatform uitvalt. Dertig minuten later zijn we opnieuw operationeel.'

'Wanneer onze marktenzaal in Brussel vernietigd wordt, kunnen we naar verschillende locaties uitwijken', gaat Aspeslagh verder. 'Onze tophandelaars kunnen naar ons kantoor in Parijs. We zijn daarnaast een kleinere marktenzaal aan het uitbouwen in Antwerpen, waar we in noodsituaties voor een lange periode naartoe kunnen. Ten slotte werken we aan een project om medewerkers thuis te laten voortwerken.'

Fortis Bank bevestigt het bestaan van een back-upinstallatie, maar wil wegens veiligheidsredenen de locatie ervan niet onthullen. 'Ze ligt niet in de onmiddellijke omgeving van Brussel en is als een bunker beschermd', zegt woordvoerder Dirk Beurms. 'Maar ook onze hoofdcomputers in Brussel zijn goed beveiligd. Ze bevinden zich nooit naast buitenmuren en kunnen niet door bomaanslagen worden uitgeschakeld. Het back-upssysteem dient enkel voor extreme gevallen. Tot nu toe hebben we het gelukkig niet moeten gebruiken.'

Een specifieke ruimte waar werknemers naartoe kunnen bij noodsituaties, heeft Fortis niet. 'Wij beschikken over verschillende kantoren in België en in de rest van de wereld. Waar de werknemers fysiek aanwezig zijn, is van geen belang. Enkel een goede verbinding met de hoofdsystemen is cruciaal om operationeel te blijven.'

Kleinere instellingen als Bank De Maertelaere lossen het back-upprobleem op door contacten met grotere spelers. 'Wij hebben een akkoord met IBM om ons van kantoren en transactiesystemen te voorzien wanneer ons hoofdkwartier wordt getroffen', zegt Wim de Coen. 'Indien de crisis heel België treft, kunnen we zelfs naar het buitenland uitwijken. Bovendien ontwierpen we met een externe specialist een rampenplan, dat we jaarlijks testen.'

Een van de belangrijkste financiële centra in ons land en in de wereld is het Brusselse settlementhuis Euroclear. Via het elektronische vereffeningssysteem van Euroclear veranderen dagelijks voor meer dan 300 miljard euro effecten van eigenaar. Kort gezegd zorgt Euroclear dat de kopers hun effecten krijgen en verkopers hun geld, waar ze ook gevestigd zijn. Euroclear beschikt naast zijn hoofdkwartier in Brussel over een noodcentrum in Louvain-la-Neuve.

'Onze kantoren voor noodgevallen zijn uitgerust met alle computers, transactiesystemen en communicatiemiddelen die nodig zijn om de dienstverlening voort te zetten', verklaart Euroclear-woordvoerder Conor Leeson. 'De back-up is volledig geïntegreerd met de gewone systemen, zodat we op ieder ogenblik van de dag naar de noodprocedure kunnen overschakelen. In ons back-upkantoor is plaats voor 300 tot 400 medewerkers. Minstens één keer per jaar oefenen we de operationele paraatheid van het centrum en simuleren we een gewone handelsdag. Indien de directie de beslissing neemt te verhuizen, zijn we binnen twee uur opnieuw volledig operationeel. De klanten kunnen ons via de gewone telefoonnummers en telexlijnen blijven bereiken.'

'In het ergste scenario, waarbij we een groot deel van de werknemers zouden verliezen, kunnen we nog steeds een beroep doen op onze bijkantoren', gaat Leeson verder. 'We hebben onder meer kantoren in Londen, Hongkong, Tokyo, en Parijs. Maar ik geef toe dat het verlies van honderden werknemers wellicht een weerslag op de dienstverlening zou hebben. Zoiets is onvermijdelijk.'

SM

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud