Belgische pers geeft communicatie banken goed rapport

(tijd) - Het gros van de Belgische pers is tevreden over de communicatie van de Belgische banken, die enkel voor analistenrapporten opvallend slecht scoren. Dat blijkt uit een recente internationale studie over de mediarelaties van banken. De buitenlands pers is veel minder enthousiast. Zij geven de hoogste score aan de Amerikaanse, Zwitserse en Engelse banken.

De internationale studie, die in ons land werd uitgevoerd door het bureau Interel Mariën, onderzoekt de relaties tussen financiële journalisten en bankinstellingen in acht landen, waaronder België. Daarvoor werden 71 journalisten telefonisch gecontacteerd, die anoniem hebben geantwoord op een uitgebreide vragenlijst.

Uit de resultaten van de enquête blijken de Belgische banken vooral goed te scoren bij de binnenlandse pers. Het gros van de ondervraagde journalisten omschrijft de kwaliteit van de Belgische persberichten als goed tot uitstekend en bijna driekwart vindt dat de kwaliteit van de communicatie er het laatste jaar op vooruit is gegaan.

Een opvallende 40 procent van de ondervraagden geeft de informatie die door de Belgische banken wordt verstrekt zelfs de hoogste score, uitstekend. Het enige minpunt is de kwaliteit van de analistenrapporten, die slecht in 14 procent van de gevallen als goed tot uitstekend wordt bestempeld.

Die resultaten staan echter in schril contrast met de situatie in de meeste andere landen, die de doorsnee Belgische journalist wellicht nogal naïef vindt. Niet alleen catalogeren de buitenlandse collega's persberichten met voorsprong als de minst betrouwbare vorm van informatie, zij zijn meestal ook een stuk kritischer over het communicatiebeleid van de Belgische banken.

België is echter lang niet het enige buitenbeentje. "De studie toont vooral aan dat lokaal nog steeds grote verschillen bestaan in de houding van journalisten ten opzichte van bedrijfscommunicatie", relativeert Jan van Heuverswyn van Interel Mariën.

De meeste Amerikaanse journalisten vinden de kwaliteit van de verstrekte informatie in België zelfs ronduit slecht. Een scherp oordeel dat in de andere landen wat wordt genuanceerd. Al vindt in totaal toch ruim de helft van de ondervraagde journalisten de communicatie van de Belgische banken middelmatig tot slecht.

De winnaars van de steekproef zijn de Amerikaanse, Zwitserse en Engelse banken, die ook de toptien van de populairste individuele banken domineren. De grote verliezer is de Japanse banksector.

NT

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud