Advertentie
Advertentie

Beschrijvend merk heeft ook recht op bescherming

Het Europees Merkenbureau moet een beschrijvend merk als 'Baby Dry' voor babyluiers van producent Procter & Gamble aanvaarden, luidt het arrest van 20 september van het Europees Hof van Justitie in Luxemburg. De bescherming van dit merk verbiedt andere bedrijven evenwel niet om de woorden 'baby' en 'dry' te gebruiken. Een concurrerend producent van babyluiers mag zijn luiers dus best aanprijzen met de slagzin 'this product keeps your baby dry'. 'De erkenning als beschermd gemeenschapsmerk staat immers niet gelijk met de verlening van een monopolierecht', onderstreept advocaat Thierry van Innis (Allen & Overy België) die de zaak voor Procter & Gamble pleitte. Auteursrechten zijn daarentegen in wezen wel een monopolierecht, ook al bestaan er daarop meer en meer wettelijke uitzonderingen. Het gemeenschapsmerk verleent geen reproductierecht. Het biermerk 'Hoegaarden' bijvoorbeeld kan als merk beschermd worden, maar dat verbiedt concurrerende brouwers niet om op hun bierflesjes of in reclame te vermelden dat hun bier in Hoegaarden gebrouwen of gebotteld is. Deze opvatting heeft tot gevolg dat de houder van een beschrijvend merk zich nooit kan verzetten tegen het gebruik van een teken dat identiek is met zijn merk in zijn puur beschrijvende functie.