BGJG vraagt meer bescherming minderjarige consument op internet

Kinderen worden onopvallend via het internet als een te veroveren marktsegment beschouwd, aldus de bond. In Vlaanderen neemt het aantal sites van speelgoedmerken of andere kinderproducten toe. Succesvol zijn commerciële sites die gelieerd zijn aan tv-programma's. "De mix van televisie en internet doet het enorm goed en is qua commerciële strategie bijzonder interessant", weet de BGJG.

Bovendien maakt de interactiviteit internet aantrekkelijk voor kinderen en maakt het web het mogelijk on line producten te kopen of te bestellen. Zo kunnen producten die verbonden zijn aan bepaalde populaire tv-programma's, on line worden besteld, aldus nog de BGJG.

De BGJG wil voorts een uitbreiding van de "positieve ruimte" voor kinderen op het web en ziet ook daarin een taak voor de overheid. Die moet volgens de bond enerzijds een kwaliteitsvol aanbod stimuleren en anderzijds een soort gids aanmaken voor surfende kinderen.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud