Brantano verkoopt schoenen via internet

Sinds begin deze maand staat de volledige schoenencollectie van Brantano, dat voor ruim 40 procent in handen is van de retailholding Mitiska, ook op internet. Klanten van de webwinkel kunnen op twee manieren te werk gaan. 'Zij kunnen onmiddellijk kopen en de schoenen thuis laten leveren of ze kunnen ze laten reserveren', zegt Kurt Moons.

De thuislevering van de schoenen is uitbesteed aan UPS. 'Het bedrag bepaalt de kostprijs van de thuislevering. Wie voor meer dan 37 euro (1.500 frank) bestelt, betaalt 6,2 euro (250 frank). Voor bestellingen van minder dan 37 euro wordt 8,7 euro (350 frank) aangerekend', legt Moons uit.

Ligt de drempel om schoenen te bestellen via internet niet hoog? Schoenen zijn toch bij uitstek zaken die de klant wil aanpassen? 'Dat is iets wat je vaak hoort, maar in Frankrijk en Engeland is 10 procent van de schoenenmarkt in handen van postorderbedrijven. Er zijn altijd wel mensen die zich wagen aan het bestellen van schoenen zonder ze gepast te hebben', weerlegt Moons.

Toch is bij Brantano rekening gehouden met de beperkingen van het verkoopkanaal. Voor wie zich niet onmiddellijk waagt aan on line bestellen, is er de gratis reserveringsservice. 'De klanten kunnen via het web een eerste selectie maken en die schoenen opzij laten zetten in een Brantano-winkel. Zijn de schoenen in de winkel aangekomen, dan wordt een mailtje naar de klant gestuurd. Die krijgt dan drie weken de tijd om de schoenen te passen zonder aankoopverplichting', aldus Moons.

Het opzetten van de webwinkel kostte 619.700 euro of 25 miljoen frank. 'Zet je dat bedrag af tegen het totale investeringsbedrag van de groep dan kom je nauwelijks aan 3 procent', zegt Moons. Op de extra omzet die Brantano via zijn webwinkel hoopt te versieren, wilde Moons tijdens de persconferentie geen cijfer plakken. 'Naargelang de studie of het studiebureau gaat men ervan uit dat de internetschoenenverkoop een marktaandeel van 3 à 7 procent zal uitmaken. Zoveel marktaandeel willen wij niet mislopen', zei Moons. Na de persconferentie bleken de verwachtingen van Brantano met de internetwinkel minder defensief te zijn. 'Via onze webwinkel zouden we toch een pak meer omzet moeten kunnen genereren', aldus Moons. GA

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud