Daems plant beursgang BIAC voor volgend jaar

Geconfronteerd met het "probleem Sabena", dat ondanks de toegezegde kapitaalsverhoging alles behalve opgelost is, rekening houdend met een nefast beursklimaat, met een slabakkende economie én met tegenvallende passagierscijfers, lag het voor de hand dat de beursgang van BIAC niet meer voor 2001 zou zijn. Pierre Klees, gedelegeerd bestuurder van BIAC, liet zich eerder in die zin uit; Daems bevestigde het uitstel van de operatie tot 2002 gisteren formeel.

Dat belet niet dat voortgewerkt wordt aan het kader voor die beursgang. Zo zal de overheid de verworven rechten van het statutair personeel garanderen bij een omvorming van BIAC tot een gewone naamloze vennootschap. De regering nam ook beslissingen over de waardering en sanering van de gronden, zodat ze nog dit jaar verkocht kunnen worden aan BIAC. De terreinen werden gewaardeerd op 250 miljoen euro (ruim 10 miljard frank).

BIAC moest gisteren opnieuw een daling van het aantal passagiers meedelen. In april was er een vermindering met 0,16 procent, in mei met 1,07 procent en in juni met 0,60 procent. Over het volledige eerste halfjaar is er nog een lichte stijging met 0,51 procent van 10,17 naar 10,22 miljoen. Die groeivertraging is niet enkel te wijten aan Sabena, want de nationale luchtvaartmaatschappij van België rapporteerde vorige week een stijging met 1,3 procent over het eerste halfjaar.

Intussen werkt consultant Arthur Andersen aan een strategisch plan voor Belgocontrol. Dat moet einde 2001 klaar zijn. De kans bestaat dat Belgocontrol wordt omgevormd tot een NV van publiek recht, waardoor 50 procent ervan in privé-handen kan komen. Een beslissing daarover is er nog niet. Belgocontrol heeft als opdracht het waarborgen van de veiligheid van het luchtverkeer in het Belgische luchtruim en de controle van de bewegingen op en naar de landingsbanen.

GUM

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect