De Gucht: rechter moet oordelen of staking gewettigd is

De stakingen bij de NMBS zijn Karel De Gucht duidelijk in het verkeerde keelgat geschoten. De acties hebben niet alleen veel ongemak veroorzaakt, aldus de VLD-voorzitter, ze maakten ook een groot economisch verlies. Het kan volgens hem niet langer dat een openbare dienst het hele land lamlegt. "In de toekomst zal een rechtbank moeten oordelen of de staking gewettigd is".

"Ik vind dat er een beoordelingsrecht zou moeten bestaan vooraleer een openbare dienst een staking organiseert. Er moet procedure gevoerd worden voor de rechtbank waarbij de vakbond moet aantonen dat de staking die men wil organiseren proportioneel is en dat ze in verhouding staat tot het beoogde doel".

De Gucht wil naar eigen zeggen het stakingsrecht niet aan banden leggen. Hij vindt wel dat de vakbonden meer verantwoordelijkheidszin moeten tonen en daarvoor is in elk geval een duidelijker wetgeving vereist.

De socialistische overheidsbond ACOD is radicaal tegen het voorstel van De Gucht. Voor ondervoorzitter Frans Fermon kan het niet dat een vakbond aan de rechter toestemming zou moeten vragen om te staken.

"In de eerste plaats stel ik dat het stakingsrecht een democratisch recht is dat aan geen enkele preventieve maatregel kan onderworpen worden. Het spoorwegpersoneel vecht voor zijn toekomst. Dat nu aangrijpen om het stakingsrecht in de publieke sector aan te vallen, is ongehoord".

Fermon vindt dat De Gucht terug naar de negentiende eeuw wil toen de rechter besliste of een vakbond mocht staken of niet.

Het spoorverkeer in België rijdt donderdagochtend weer zo goed als normaal na drie dagen van staking door de vakbonden ACV en ACOD, zegt de persdienst van de NMBS. Nadat de staking woensdag om 22.00 uur afgelopen was, spoorden de treinstellen tijdens de nacht naar de stations waar ze donderdagochtend moesten vertrekken. Slechts twee treinen raakten als gevolg van de staking niet op tijd in hun station van vertrek. Een trein op lijn 124 Charleroi-Brussel reed daarom niet uit. De andere treinen op die lijn hebben een vertraging van 5 minuten. De tweede trein die werd afgeschaft, rijdt op lijn 50A Brussel-Oostende.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud