Disney verwerft Murdochs kabelnetwerk Fox

Fox, dat eigendom is van Rupert Murdoch's News Corporation en Saban Entertainment, is hoofdzakelijk actief in zenders die kinderprogramma's op de kabel brengen. Die bereiken zowat 81 miljoen Amerikaanse gezinnen, 24 miljoen Europese (via Fox Kids Europe) en 10 miljoen Latijns-Amerikaanse kijkertjes.

De overname versterkt de mogelijkheden van Disney om haar merknaam ook buiten de VS verder te ondersteunen. Voorts kan Disney zijn films, tv-shows en ABC-programma 's op de Fox-kanalen kwijt.

Disney, de tweede grootste mediagroep van de wereld na AOL Time Warner, wil in de komende vijf jaar 30% van haar omzet in het buitenland realiseren, tegenover 18% nu. Afgelopen weekeinde was er in de Amerikaanse pers nog volop speculatie over de overname, waarvoor ook AOL Time Warner en Viacom in aanmerking kwamen.

De acquisitie was voor Disney meer dan noodzakelijk geworden. Het bedrijf werd geconfronteerd met tegenvallende advertentie-inkomsten en de beurskoers daalde dit jaar scherper dan die van de concurrenten.

Sinds 1997 is de omzet van Disney met slechts 13% toegenomen en de winst viel terug van 2 miljard dollar naar 920 miljoen dollar (1,04 miljard euro). Critici zeggen dat de strategie van Disney tegenover concurrenten als Vivendi Universal en AOL Time Warner te weinig agressief was.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud