Advertentie

Een op drie producten nog niet dubbel geprijsd in euro en frank

De dubbele prijzen en correcte omrekening worden nageleefd bij banken, nutsvoorzieningen en openbaar vervoer. In taxi's, parkeerautomaten, de meeste bioscopen, zwembaden, voetbalclubs en platenwinkels zijn de prijzen enkel in frank aangegeven. Vele cafés bieden een dubbele prijsaanduiding. In 28 procent is de omrekening fout (geen correcte deling en afgerond op 2 decimalen), evenwel niet altijd in het nadeel van de klant. In supermarkten is 8 procent van de producten niet dubbel geprijsd, in superettes 21 procent. De omrekening gebeurt hier bijna altijd foutloos.

Test-Aankoop betreurt dat het federale ministerie van economie nog niet is ingegaan op de vraag om de dubbele prijsaanduiding wettelijk verplicht te maken. Om de stand van zaken te kennen zal Test-Aankoop zijn onderzoek overdoen in september en december 2001, alsook in januari en maart 2002 in dezelfde verkooppunten en instellingen van Antwerpen, Gent, Brussel, Luik en Charleroi.

De verbruikersorganisatie vraagt zich tot slot af waarom het zolang duurt vooraleer de overheid volledige en duidelijke informatie verstrekt aan het publiek over de euro en benadrukt dat het van groot belang is dat de consument thans zelf al initiatieven neemt om vertrouwd te raken met het gebruik van de euro. Test-Aankoop raadt ondermeer aan het huishoudbudget eens in euro op te maken, bij banken informatie over euro op te vragen, de bankrekening en zijn wedde te laten omzetten in euro.

Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud