Enkele duizenden leveranciers volgen lot Sabena op de voet

Een zoektocht naar het economische weefsel rond Sabena levert geen kant-en-klare gegevens op. De recentste studie - dan nog naar het weefsel rond de luchthaven - dateert van 1996. De directie vindt het 'niet opportuun' nu gegevens te verspreiden over de leveranciers van Sabena. Patrick de Vos, de voorzitter van de Kamer voor Handel en Nijverheid van Vilvoorde, raamt het aantal directe banen dat verbonden is aan de luchthaven op 25.000. De indirecte werkgelegenheid is ongeveer even groot. Die verhouding gaat volgens hem ook op voor Sabena, dat 12.000 mensen in dienst heeft.

Cijfers van Sabena Technics en de cateringdivisie leren dat het bedrijf duizenden leveranciers en onderaannemers heeft. Sabena Technics, een aparte winstgevende vennootschap die instaat voor het vliegtuigonderhoud maar slechts een derde van zijn inkomsten haalt uit Sabena, telt zo'n 1.000 leveranciers. 'Daar zijn heel veel kleine bedrijven bij. We kopen jaarlijks voor 124 miljoen euro aan, waarvan de minderheid in België blijft', aldus de aankoopverantwoordelijke.

De belangrijkste bevoorraders van Technics situeren zich uiteraard in de sector van de vliegtuigonderdelen. De topdrie bestaat uit Honeywell, Boeing en Airbus. 'Maar we geven ook nogal wat uit in België, bijvoorbeeld aan chemicaliën, werkkledij en gereedschap.'

De cateringdivisie hangt voor twee derde van zijn inkomsten af van Sabena. Die divisie werkt met 200 leveranciers voor de bevoorrading van de vliegtuigen, waarvan de meerderheid Belgische bedrijven zijn. Een verantwoordelijke zegt dat verscheidene leveranciers voorzichtiger worden, zeker die bedrijven die ook werken voor Swissair. 'Maar we zoeken oplossingen. Voor een aantal trouwe bevoorraders is het overigens niet de eerste Sabena-crisis.'

Alle gecontacteerde leveranciers prijzen Sabena voor de correcte informatie en de nog steeds stipte betalingen. Grote partners zoals Sodexho, dat zes personeelsrestaurants bij Sabena uitbaat, en ISS (onderhoud gebouwen) puren maar een fractie van hun omzet uit Sabena. François Leplat, gedelegeerd bestuurder van Sodexho: 'Bij ons is het maar ongeveer 1,98 miljoen euro of 1 procent van het totaal. Het wegvallen van Sabena zou spijtig zijn, maar niet onoverkomelijk.' Hetzelfde valt te horen bij ISS, waar Sabena en BIAC minder dan 2 procent van de omzet uitmaken.

Moeilijker is het voor een reeks KMO's zoals Brussels Best in Zaventem dat belegde broodjes levert voor de passagiers. Het bedrijfje heeft een tiental mensen vast in dienst en vangt pieken op met uitzendkrachten. 'Sabena is onze grootste klant en staat voor iets meer dan de helft van onze activiteiten. Het wegvallen van Sabena zou een klap zijn, maar we hebben nog andere klanten', valt er te horen. Andere kleinere leveranciers beseften op tijd dat ze te veel afhingen van Sabena. De Brusselse bereider van koude schotels Grains Noirs haalde drie jaar geleden twee derde van zijn inkomsten uit Sabena. Vorig jaar was dat de kleine helft. BB

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud