Euro Shoe wordt Shoe in the Box

Shoe Post werd in 1948 opgericht door de Belgische familie Vanaudenhove, die alle aandelen van Euro Shoe in handen heeft. De Diestse schoenenfabrikant Euro Shoe keek na de oorlog tegen een enorme voorraad schoenen aan en startte een postordersysteem om van die berg af te raken. De bestelde schoenen moesten in Diest worden opgehaald, maar omdat het bedrijf de klantenstroom niet aankon werd een tweede verdeelpunt opgericht. Shoe Post was geboren.

'Shoe Post zorgde in België voor de democratisering van de schoen', schetst algemeen directeur Guido D'hondt van Euro Shoe. 'In de jaren 60, 70 en 80 kende het bedrijf een ongekende groei en Shoe Post, dat in België een naambekendheid heeft van 98 procent, was jarenlang het paradepaardje van de groep. De jongste jaren kwam er echter sleet op de formule. De naam kreeg een negatieve bijklank en met het assortiment goedkope schoenen verzeilden we in het vaarwater van onze discountketen Shoe Discount. In november vorig jaar startten we met de ontwikkeling van een nieuwe winkelformule voor Shoe Post. We kozen een nieuwe naam, een nieuw logo, een nieuw interieur en een hoger geprijsd assortiment schoenen. Het accent van de nieuwe winkel ligt op de 'draagbare modieuze' vrouwenschoen. Een kwart van de collectie zijn herenschoenen, de overige 20 procent kinderschoenen. We verkopen ook handtassen, sokken en pantoffels. De prijs van een paar schoenen varieert van 1.000 tot 2.500 frank. De Shoe Post-winkels zijn 50 procent goedkoper. We presenteren alle schoenen in dezelfde schoenendozen. Enkel het deksel heeft een andere kleur: donker- en lichtblauw voor de herenschoenen, bordeaux en roze voor de dames, felle kleuren voor de kinderen. Omdat de schoenendoos een belangrijke rol speelt in het winkelbeeld, kozen we als nieuwe naam 'Shoes in the Box', schoenen in de doos.

Euro Shoe, heeft reeds 36 Belgische Shoe Post-winkels omgeturnd in 'schoenendoos'-winkels. In het voorjaar van 2002 worden nog 36 winkels gerestyled. De volledige herpositionering van de 166 Shoe Post-winkels neemt twee jaar in beslag en vergt een investering van 25 miljoen euro (1 miljard frank). D'hondt gaat er van uit dat de huidige Shoe Post-klant de weg zal vinden naar de Shoe Discounts. De nieuwe Shoes in the Box-winkels mikken op consumenten die iets meer willen uitgeven voor schoenen.

Financieel directeur Bart Rayen van Euro Shoe gaat er van uit dat de reorganisatie Shoe Post op termijn 30 tot 40 procent meer omzet moet opleveren. Shoe Post boekte vorig jaar een omzet van 50 miljoen euro (2 miljard frank) maar was verlieslatend.

Dit jaar zal het filiaal, net als alle andere divisies, winst boeken. De omzet van de nieuwe Shoes in the Box werd begroot op 15 miljoen euro (600 miljoen frank).

In België heeft Euro Shoe heeft met zijn vier schoenenwinkelketens Shoe Post, Avance, Primo en Shoe Discount ongeveer 30 procent (in volume) van de markt in handen. Het is daarmee, naar eigen zeggen, de grootste schoenenwinkelketen van ons land, voor grote concurrent Brantano. De 60 Avance-winkels (duurdere merkschoen in de steden) en de 19 Primo's (sportschoenen in stadswinkels) boekten elk een omzet van 650 miljoen. Shoe Discount (goedkope schoen in winkelcentra buiten de stad) haalde met zijn 112 vestigingen een omzet van 2,5 miljard frank. Eind 2004 wil Euro Shoe 40 Primo's en 130 Shoe Discount-winkels uitbaten. Dit jaar mikt Euro Shoe op een geconsolideerde omzet van 14,3 miljard frank, een nettowinst van 250 miljoen frank en een nettocashflow van 900 miljoen frank. Rayen: 'Vorig jaar werd een verlies geboekt van 200 miljoen frank als gevolg van een provisie van 200 miljoen frank voor het dekken van de herstructureringskosten. Vorig jaar moest 15 procent van het personeel afvloeien. Euro Shoe stootte ook al zijn niet-kernactiviteiten af: schoenzolenfabrikant Euromat, handtassendistributeur Europartners, importeur Epson. Het filiaal Brico, dat 26 Brico's uitbaat in franchise, blijft in portefeuille. De Nederlands filialen Bristol (80 winkels) en Van Woensel (30 winkels) boekten vorig jaar een omzet van respectievelijk 4,5 miljard frank en 650 miljoen frank. De Franse keten Multi (71 winkels) was goed voor 1,5 miljard frank omzet. Rayen: 'We zijn van plan Shoes in the Box te exporteren naar het buitenland maar pas nadat het concept in België is aangeslagen. We willen een grote speler worden in Europa'. Euro Shoe heeft 3.200 mensen in dienst. De 360 Belgische winkels werken via franchising.

MDR

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud