Europese beurzen blijven op verlies hangen

Omstreeks het middaguur verliest de DJ Euro Stoxx50 62,03 punten of 1,9% tot 3203,21 punten. De DJ Stoxx50 zakt 63,39 punten of 1,9% tot 3219,03 punten. De Euronext100 verzwakt 11,9 punten of 1,7% tot 689,80.

Alleen Milaan (+0,02%) houdt stand. Alle overige beurzen verliezen 1 tot 2 procent. Londen daalt 0,8%, Frankfurt 1,9% en Parijs 1,8%. In Zuerich loopt het verlies op tot 2,3%.

De Canadese producent van telecomuitrusting Nortel Networks leed in het derde kwartaal een monsterverlies van 3,6 miljard dollar. Dat wijst erop dat de problemen in de sector nog groter zijn geworden. Europese sectorgenoten duiken mee de dieperik in. De Franse producent van telecomapparatuur Alcatel verliest 6% tot 11,8 euro, de Finse gsm-maker Nokia 5,1% tot 16,20 euro en het Zweedse Ericsson 3,6% tot 35,1 kroon.

De telecomoperatoren worden meegesleurd. British Telecom daalt 2,5% tot 335,75 pence, Telefonica 2,8% tot 11,71 euro en Deutsche Telekom 3,3% tot 15,95 euro. Een opvallende uitzondering is Colt Telecom. Via een nieuwe aandelenuitgifte wil de Britse leverancier van voice- en datatransmissie zowat 400 miljoen pond ophalen om zijn netwerken te voltooien. De huidige grootaandeelhouder van Colt, Fidelity Investments, die 47,7% controleert, is bereid de gehele uitgifte te onderschrijven. Het aandeel Colt stijgt 45,2% tot 90 pence.

In Japan gaan de chipproducenten Fujitsu en NEC een aantal fabrieken of lijnen een paar dagen stilleggen omdat de vraag naar halfgeleiders verder blijft dalen. In augustus vielen de wereldwijde chipverkopen met 42% terug en verwacht wordt dat de daling nog groter wordt na de terroristische aanslagen in de VS. In Europa verliest Infineon 4,4% tot 12,09 euro. Het moederbedrijf Siemens zakt 6,5% tot 38,72 euro. Het Nederlandse Philips, eveneens een belangrijke chipmaker, zakt 3,85% tot 20 euro.

Na twee dagen van schorsing noteert het aandeel Swissair vandaag weer in Zuerich. De aandelen worden massaal verkocht (1,32 miljoen in 44 minuten), want het is waarschijnlijk de laatste kans voor de aandeelhouders om nog iets van hun investering te recupereren. De koers ploft 89,6% lager tot 4,28 Zw.fr., na bij de opening tot 1,4 Zw.fr. te zijn gedaald. De crash is niet verrassend, want Swissair heeft 17 miljard Zw.fr. aan schulden, terwijl de activa maar 4 miljard Zw.fr. waard zijn. Crossair, de maatschappij die twee derde van de luchtvaartactiviteiten van Swissair gaat overnemen, schiet 23,2% de hoogte in tot 345 Zw.fr.

De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa besloot woensdag de capaciteit van haar vluchten op Zuerich te verhogen omdat de Swissair-toestellen bij gebrek aan brandstof aan de grond blijven. Lufthansa zou volgens de krant Il Sole 24 Ore ook geinteresseerd te zijn in het 49,8%-belang van Swissair in de Italiaanse luchtvaartmaatschappij Volare. Lufthansa zakt 1,5% tot 9,9 euro.

Het consumentenvertrouwen is er zowel in de VS als in Europa slecht aan toe. De autosector is daarvan een onmiddellijk slachtoffer. In de VS is de verkoop in september met 8,7% gedaald. In Italie kromp de automarkt in dezelfde maand met 10,9%. Ford waarschuwde dat de winst over het lopende boekjaar, voor uitzonderlijke elementen, lager zal uitkomen dan tot dusver gedacht. Al dat slechte nieuws duwt de autowaarden lager. DaimlerChrysler zakt 1% tot 34,8 euro, BMW 2,2% tot 28,9 euro, Renault 4,5% tot 30,25 euro en Peugeot 1,4% tot 41,67 euro.

De euro stijgt 0,24 dollarcent tot 0,9213 dollar. Het effectief rendement van de tienjarige Duitse Bund daalt met 4,3 basispunten tot 4,669%.

Koen Lambrecht

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud