Advertentie

Eurovragen gekanaliseerd via callcenter

De Economische Inspectie van het ministerie van Economische Zaken is vandaag druk bezig met het controleren van de dubbele prijsaanduidingen en de juiste conversie van de prijzen in de horeca- en toerismesector. Omdat de Economische Inspectie maximaal 150 inspecteurs kan inzetten voor de controles, roept ze de consumenten op om zelf klachten over de prijsaanduidingen en de conversie te melden.

'Vandaag ontvingen we een 25-tal klachten van consumenten rond de prijsaanduidingen en de conversie', meldt Marc van Hende, directeur-generaal Bestuur Economische Inspectie. 'Maar in de maanden vlak vóór de introductie van de chartale euro en in januari en februari 2002, wanneer frank en euro nog naast elkaar bestaan, neemt het aantal vragen en klachten ongetwijfeld exponentieel toe.'

Om die stroom te kanaliseren doen we beroep op een callcenter. Dat center moet in september operationeel zijn. Vermoedelijk zal het eerder eind september zijn omdat we voor het callcenter een Europese aanbestedingsprocedure moeten uitschrijven.'

Advertentie

Het cal center moet werk uit handen nemen van de Euroruimte, het meldingspunt bij Economische Zaken voor vragen en klachten rond de euro. Jean-Marie Demonceau, adviseur bij de eurocel van Economische Zaken, meldt dat de cel vandaag bedolven wordt onder vragen over de euro. 'Volgens onze meeste recente informatie kregen we in mei 1.118 telefoontjes binnen van Nederlandstaligen en 2.600 telefoontjes van Franstalige landgenoten. De meeste burgers vragen een informatiebrochure - of pakket rond de euro', zegt Demonceau.

'Al de telefoons rond informatie over de euro moeten we vandaag met vier deeltijdse werknemers beantwoorden, twee Nederlandstaligen en twee Franstaligen. De klachten worden onmiddellijk doorgespeeld naar de Economische Inspectie.' Volgens Demonceau zal het center de eenvoudige vragen rond de euro zelf beantwoorden en worden enkel nog de meer technische vragen door de Euroruimte behandeld. 'Het callcenter is dan ook welgekomen. De klachten over de euro belanden via het callcenter automatisch bij de Economische Inspectie.'

'Om de verwachte stroom van klachten op te vangen, zijn we bezig om een speciale werkgroep op te richten', aldus Marc van Hende. Bedoeling is dat het callcenter en de werkgroep eind dit jaar volledig gerodeerd zijn, zodat we helemaal klaar zijn voor de allicht hectische maanden januari en februari volgend jaar.

DM

Advertentie
Gesponsorde inhoud