Excite at Home slachtoffer van fusies en aandeelhouders

Enkele jaren geleden, op het hoogtepunt van de internethype, fuseerden Excite en At Home onder druk van de durfkapitalisten die de bedrijven mee hadden gefinancierd. Oppervlakkig gezien leek het een slim huwelijk. At Home leverde hogesnelheidstoegang tot het internet via de kabel, Excite was een bekend 'portaal' met veel eigen inhoud.

Al snel bleek dat Excite een molensteen om de nek van At Home was. At Home kon het aantal abonnees uitbreiden, omdat het de exclusieve leverancier was van snel internetten op de kabels van AT&T, Comcast en Cox, grootaandeelhouders van het bedrijf. Excite daarentegen kwijnde met de implosie van de dotcom-bedrijven weg, de advertentie-inkomsten voor zijn webpagina's droogden op. Het afgelopen anderhalf jaar liepen pogingen om de Excite-tak weer af te stoten of te verzelfstandigen op niets uit.

Excite at Home leed ook onder de moeilijke aandeelhoudersstructuur. De grote kabelboeren waren de belangrijkste aandeelhouders en klanten van At Home. Ze maakten moeizame afspraken over de machtsverhoudingen. AT&T had de meerderheid van de stemmen, maar Comcast en Cox konden hun veto uitspreken tegen belangrijke beslissingen. Dit fragiele evenwicht bleef na de fusie met Excite bestaan.

Vorig jaar werd deze structuur met een overgangsperiode ontrafeld. AT&T kreeg het voor het zeggen, maar moest wel een prijs betalen. Excite at Home verloor zijn alleenrecht als aanbieder van snel internetten op de kabels van Comcast en Cox. Nu eisen alternatieve aanbieders van snel internetten ook toegang tot de kabels van AT&T en AOL Time Warner.

Hoewel inmiddels 1,5 miljoen van de 15 miljoen AT&T-kabelklanten ook abonnee zijn van Excite at Home, is de onderneming in de financiële problemen geraakt door de hoge kosten. Leveranciers draaien de duimschroeven aan en vragen meer geld en zekerheden. Waarnemers achten het echter uitgesloten dat AT&T de onderneming kopje onder laat gaan zonder zelf een alternatief te ontwikkelen. AT&T heeft 23 procent van de aandelen en 74 procent van de stemrechten van Excite at Home. De telecom- en kabelgigant wil zijn kabeldochter (AT&T Broadband) verkopen en Excite at Home is een belangrijk onderdeel van de deal. Weliswaar zullen toezichthouders de kabelboeren waarschijnlijk dwingen diverse concurrerende aanbieders van snel internetten op hun netwerk toe te laten, maar Excite at Home heeft met 1,5 miljoen klanten een stevige marktpositie. HR

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud