Gordelgebruik nog lang niet ingeburgerd

Van 12 maart tot 8 april organiseerde het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) een campagne om kinderen op de achterbank in de auto vaker en beter vast te klikken. Uit de enquête die het studiebureau INRA achteraf organiseerde, blijkt dat de jongste kinderen in 9 gevallen op 10 vastgeklikt worden voor een autorit. Maar de grotere kinderen en andere inzittenden op de achterbank beweren slechts in 64 procent van de gevallen zichzelf steeds vast te klikken.

Uit de rondvraag blijkt dat heel wat bestuurders en passagiers nog steeds niet voldoende op de hoogte zijn van het wettelijk verplichte gebruik van de gordel voor alle inzittenden van een auto. Die wettelijke verplichting is er sinds september 1996. Veel ouders en grootouders reageerden volgens INRA verbaasd wanneer ze op de hoogte werden gebracht van de verplichting.

Tachtig procent van de bestuurders klikt zich altijd vast voor een rit op de autosnelweg, blijkt uit de enquête. Maar voor kortere stadsritten daalt dat percentage tot 73 procent. Het aantal bestuurders dat van zichzelf beweert de gordel steeds te gebruiken steeg na de voorjaarscampagne met 10 procent. De evolutie van de cijfers voor het gordelgebruik van de passagier voorin de auto is vergelijkbaar. De gegevens van de enquête staan in Via Secura, het tijdschrift van het BIVV.

De kans op een hogere boete is de belangrijkste motivering voor het gebruik van de gordel. Na de campagne van het BIVV bleek het groter aantal controles een flinke vooruitgang te maken als motivering voor het gordelgebruik.

Het BIVV merkt op dat de resultaten van de enquête verschillen met de resultaten van de echte tellingen van het autogordelgebruik. De enquête geeft enkel het zelfverklaarde gedrag van de inzittenden weer. De tellingen meten het reële gedrag. Uit de tellingen blijkt dat het dragen van de veiligheidsgordel voor de bestuurder gemiddeld met 2 procent toenam tot 65 procent op de autosnelweg en 49 procent in de stad. Voor de passagiers steeg het gebruik gemiddeld met 3 procent. Het instituut verklaart dit verschil door het kortetermijneffect van de campagne. Heel wat personen voelden zich aangesproken. Maar de goede voornemens over het gordelgebruik waren van korte duur.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud