Help, de printer verzuipt

Voor veel bedrijfsleiders en IT-managers zijn printers en alles wat daar bij komt kijken, de nagel aan hun doodskist. Er worden in organisaties massaal veel documenten afgedrukt. Printerfabrikant Lexmark schatte dat er vorig jaar wereldwijd 3 biljoen pagina's thuis en op kantoor uit de printer rolden. Een aantal dat volgens de fabrikant zal oplopen tot 8 biljoen pagina's in 2010. Een behoorlijk aantal van die documenten gebruikt men vervolgens niet echt meer, maar blijkbaar vinden velen het aangenamer om informatie fysiek bij zich te hebben. Deze voorkeur heeft zijn prijs. Lexmark berekende onlangs dat de kosten die in bedrijven bij het printen komen kijken, tot 1 à 3 procent van de omzet kunnen uitmaken.

Wat maakt printen zo duur? Uit de testen die vaktijdschriften regelmatig publiceren, blijkt nochtans dat de kwaliteit van zo goed als alle toestellen fors is verbeterd, terwijl de prijs van de meeste machines is gedaald. Maar de aanschafprijs is niet de enige factor, want printers kennen verborgen kosten. Iedereen die een inkjetprinter heeft staan, weet maar al te goed dat een nieuw inktpatroon, in vergelijking met het toestel zelf, erg duur is. Bij goedkopere inkjetprinters, die vooral thuis maar ook in heel wat bedrijven worden gebruikt, kost een setje met vier kleurinkten soms evenveel als het toestel zelf. Uit marktstudies blijkt dat de gemiddelde inkjetprinter één tot twee keer per jaar van een nieuw patroon moet worden voorzien. In een paar jaar tijd kan de prijs van inktpatronen de prijs van een printer zelfs overstijgen. Jacques La Rou, general manager van Lexmark België, geeft toe dat die patronen behoorlijk duur zijn, 'maar in de meeste patronen zit er meer technologie dan je zou denken', beweert La Rou. 'De printer zelf is maar een plastic chassis met motor. Telkens wanneer je een nieuw patroon installeert, heb je eigenlijk een nieuwe printer', klinkt het. Hoe dan ook, intussen beslist de consument vaak op basis van de kostprijs van zo'n patroon, welk printermodel hij koopt.

Ook in bedrijven staan heel wat inkjetprinters. 'Men zegt vaak dat deze soort louter voor de thuisgebruiker bestemd is. Dat klopt niet helemaal', meent Jacques La Rou. 'Een inkjetprinter is vooral bedoeld voor persoonlijk gebruik, ook in een bedrijf. Als je in een organisatie meerdere mensen via het bedrijfsnetwerk van een printer laat gebruikmaken, opteer je best voor een laserprinter', vervolgt hij. Bij de duurdere en krachtigere printers, zoals de laserprinters, is de kostprijs van inkt, in verhouding met de prijs van het toestel, iets minder duur dan bij de goedkopere thuismodellen. Toch is inkt in het printerbudget een behoorlijke slokop. 'Als men intensief documenten afdrukt, wat bij bedrijven meestal gebeurt, is een laserprinter de aangewezen oplossing. Een inkjetprinter is in feite niet geschikt voor dagelijks gebruik', zegt Robert Quintyn, regiomanager bij Brother, een andere printerfabrikant. 'Nadeel is dan wel dat je met een laserprinter enkel zwart-wit afdrukt, tenzij je natuurlijk opteert voor een duurdere kleurenlaserprinter', voegt Quintyn eraan toe. Jacques La Rou van Lexmark België wijst erop dat bedrijven hun inktpatronen betalen op basis van hoeveelheid inkt 'en dus een veel lagere prijs betalen dan Jan met de pet met zijn thuisprinter'.

William Visterin

Het volledige artikel staat in de OndernemersTijd, de wekelijkse bijlage bij De Financieel-Economische Tijd op vrijdag. Klik hier voor een vrijdagabonnement!

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud