In duikvlucht
(tijd-nieuwslijn) De Europese beurzen zetten donderdag vol overtuiging de dalende trend voort. Het dagverlies voor de toonaangevende DJ Stoxx50-index liep op tot 120,42 punten. Toen Wall Street negatief opende en dan min of meer stabiliseerde, volgde Europa dat voorbeeld. De beurzen spitsten zich helemaal toe op de economische gevolgen van de aanslagen van vorige week. De duikvlucht van de luchtvaartaandelen ging onverminderd verder.
'Er is heel veel onzekerheid', omschreef een trader het sentiment. 'Iedereen wil verkopen, maar er zijn geen kopers.' Van een regelrechte paniek is er volgens hem geen sprake, maar op enige afstand bekeken is er duidelijk een salamicrash aan de gang.
De DJ Euro Stoxx50-index ging 137,19 punten of 4,4 procent lager tot 2967,94 punten. De DJ Stoxx50-index daalde met 3,9 procent tot 3002,18 punten. De Euronext100-index verzwakte met 4,3 procent tot 647,29 punten. Frankfurt zakte met 5,7 procent, Amsterdam met 5,1 procent, Milaan met 4,9 procent, Zürich met 4,5 procent, Parijs met 3,9 procent, Stockholm met 3,6 procent, Londen met 3,5 procent en Madrid met 3 procent. Binnen de DJ Stoxx50-index waren er grote verliezen voor Swiss Ré (-6,6 procent tot 134 Zw.fr.) en Munich Ré (-6,3 procent tot 240,5 euro). Beide herverzekeraars moesten hun winstverwachtingen voor 2001 neerwaarts bijstellen als gevolg van de schade door de aanslagen op het World Trade Center in New York.
De luchtvaart is een van de sectoren die door de terreurdaden rechtstreeks is getroffen. Terwijl het door de economische groeivertraging al niet zo best ging, hebben nu veel mensen schrik gekregen om te vliegen. De veiligheidsmaatregelen om terroristen uit te filteren, zullen bovendien handenvol geld kosten. De dalende vraag zet de ene luchtvaartmaatschappij na de andere ertoe aan vluchten te schrappen en mensen te ontslaan.
Zo gaan er bij British Airways 7.000 banen verloren en wordt het aantal vluchten met 10 procent verminderd. De koers van de Britse carrier daalde met 12,3 procent tot 143 pence. Lufthansa (-14 procent tot 8,9 euro) verwacht voor dit jaar geen winst meer en stelt bovendien een aantal bestellingen uit. Swissair (-9,7 procent tot 45 Zw.fr.) schat dat de aanslagen in de VS en de daarop volgende schrapping van internationale vluchten de maatschappij zo'n 65 miljoen Zwitserse frank zullen kosten.
De Europese vliegtuigbouwer EADS moest 8,35 procent achteruit tot 10,21 euro. EADS laat de plannen om de Airbus-productie op te drijven varen. De leveringsverwachtingen voor de komende drie jaar werden eveneens bijgesteld.
In de toeristische sector moest Club Méditerranée 2,8 procent achteruit tot 32,5 euro. Het Britse Airtours zakte 13 procent tot 135 pence. Dat de mensen mogelijk minder gaan reizen, speelt de telecombedrijven in de kaart. Ook de lagere rentetarieven in de VS en Europa zijn voor de schuldbeladen operatoren goed nieuws. Swisscom won 4,4 procent tot 456 Zw.fr. France Télécom (+0,5 procent tot 30,16 euro) en British Telecom (+0,8 procent tot 380,5 pence) hielden de winst bescheiden.
De olie-aandelen gingen achteruit. De olieprijzen zijn immers teruggezakt na de initiële opstoot van vorige week. De beleggers gaan ervan uit dat de crisis in de luchtvaartsector en de economische vertraging de vraag naar olie zullen doen dalen. Ook de Saudische olieminister sprak zich al in die zin uit. Royal Dutch verzwakte met 6,8 procent tot 48,78 euro, Shell Transport & Trading met 6,7 procent tot 451,5 pence, BP daalde met 3,5 procent tot 525 pence en TotalFinaElf met 4,5 procent tot 137 euro. Goed nieuws was er donderdagmorgen van SAP. De Duitse softwaregroep bevestigde haar omzet- en winstverwachtingen voor de eerste negen maanden en voor het hele jaar 2001. Het aandeel won 1,6 procent tot 102,07 euro. HD/KL
Meest gelezen
- 1 Belgische inflatie stijgt naar 0,76 procent: wat betekent dat voor uw loon?
- 2 Einde van krantencontract is nabij
- 3 PPP wil krantenbedeling voor helft van de prijs van Bpost doen
- 4 Cowboy: ‘We zitten in een periode dat je wint als je overleeft’
- 5 Dit zijn de alternatieven die meer opbrengen dan de nieuwe staatsbons