Advertentie

Kleiner Sabena moet in 2005 winst maken (10/08)

Sabena's topman gaf gisteren een uitvoerige toelichting van zijn ondernemingsplan, eerst aan de vakbonden, daarna aan de pers. Müller opteert, zoals verwacht, voor een stevig afgeslankt Sabena dat mikt op rendabele nichemarkten waar het reizigers wil aantrekken die bereid zijn een degelijke prijs te betalen voor een kwaliteitsvolle dienstverlening. Dat betekent dat de concurrentie wordt vermeden op de routes waar de vier groten (KLM, BA, Lufthansa en Air France) sterke posities innemen en dat luchtvaartgebonden activiteiten waarvoor Sabena te kleinschalig is, worden afgestoten.

De overmoedige en ondoordachte vlootvernieuwing, geïnspireerd door Swissair, wordt teruggeschroefd omdat Sabena vandaag gebukt gaat onder een zware overcapaciteit die de kosten omhoog jaagt. Op de lange afstand wordt de A330 het enige vliegtuigtype en verdwijnt de laatste A340. Op de korte en middellange afstand gaan zeven A320/321's eruit en komen er op termijn regionale jets met 50 stoelen. Sabena schrapt de bestemmingen Tokyo en Washington op de lange afstand, maar ook Faro, Beiroet, Verona, Catania en Belfast gaan eruit. Dat creëert een overtal in het personeelsbestand.

Sobelair en de regionale dochter DAT blijven intact, maar bij de luchtvaartmaatschappij Sabena moeten 1.632 voltijdse banen (vte's) verdwijnen. De groep telt 10.382 vte's. Met uitzondering van de kernactiviteit - vliegen - en de afhandeling van passagiers (check-in, bagage), staat alles te koop: catering, vrachtafhandeling, onderhoud, informatica, tankactiviteiten en ook charterdochter Sobelair. 'Een desinvestering die niet alleen is ingegeven door cashbehoeften, maar ook omdat Sabena geen geld heeft om in de toekomst van die luchtvaartgebonden activiteiten te investeren', zegt Christoph Müller.

Advertentie

Müller werkt volgens een strikt tijdsschema. In september moet er al een akkoord zijn met de vakbonden én met de leveranciers, zodat Sabena een maand later de eerste tranche van de kapitaalverhoging met 430 miljoen euro kan opvragen. In december moet een deel van de niet-kernactiviteiten al verkocht zijn, zodat in april 2002 de tweede tranche van de kapitaalverhoging kan opgevraagd worden. Einde 2002 moet het vertrek van het overtollig personeel een feit zijn. Enkel als er een akkoord komt met de vakbonden kan er sprake zijn van het investeren in nieuwe, kleinere regionale jets.

De tijd dringt. In het eerste halfjaar leed Sabena een operationeel verlies (EBIT) van 113,6 miljoen euro, bijna het dubbele van het tekort van 60,1 miljoen euro van vorig jaar. Het nettotekort liep op tot 138,9 miljoen euro. Einde juni 2000 bedroeg het nettoverlies 83,6 miljoen euro. Tegen die snelheid is het in juli beloofde geld begin volgend jaar al op. Sabena moest gisteren, als gevolg van werkonderbrekingen, meer dan 60 vluchten schrappen. De vakbonden beslisten nog niet tot een algemene staking. Na de informatieronde van gisteren en vandaag beraden ze zich dinsdag over hun strategie. GUM

Advertentie
Gesponsorde inhoud